Etihad vill anställa piloter från SAS
Publicerad den 7 juni 2013Nyligen anställda SAS ett 15-tal piloter som i första hand ska flyga kortlinjerna med CRJ 900. Samtidigt har bolaget behov av ytterligare ett 50-tal piloter och har inlett en rekrytering ur den väntelista på drygt 2 000 namn som finns sedan tidigare. Det är en rekrytering som mycket väl kan svälla ytterligare eftersom Etihad, med bas i Abu Dhabi, anmält intresse hos SAS för att anställa erfarna skandinaviska piloter.
Etihad har tidigare varit ute och rekryterat piloter från europeiska flygbolag för att fylla det enorma behov som bolaget har: minst 1000 nya piloter de närmaste sju åren. Tyska Air Berlin släppte nyligen iväg en del av den personal som blivit övertalig när bolaget rekonstruerar affärerna. Både i fallet med Air Berlin och SAS är det piloter med längre erfarenhet som är aktuella, bland annat för att omskolas till långlinjeproduktionen.
Hur framstöten från Etihad påverkar SAS egna behov av nya piloter är inte klart.
Kommentarer
SAS har genomsnittligt hög ålder på pilotkåren. Etihad behöver erfarna piloter. Erfarna piloter är dyra för SAS, som behöver “sänka medelåldern” på piloterna. Detta driver igång ännu större rekrytering till SAS, varför pilotkostnaderna hos SAS sänks ännu mer. Därför samarbetar SAS och Etihad. De piloter som rekryteras till SAS kan tas från lågservicebolagen, där många tröttnat på att jobba på kontrakt, med märkliga baseringar.
@ A320
Det är faktiskt så att genom kontakter mellan SAS och Etihad så har SAS-piloter erbjudits att börja på Etihad utan att behöva göra alla vanliga antagningstester. Etihad hade också möten speciellt för SAS-piloter och det var på alla tre huvudbaserna.
Nej de dök inte bara upp. De hade förstås kommit överens om detta i förväg företagen emellan.
Man var i alla fall på Arlandabasen den 1 december.
Frågan är dock hur många SAS har möjlighet att släppa iväg i dagsläget. Förmodligen ganska få! Eftersom största delen av SAS piloter är gamla och erfarna och Etihad är i behov av erfarna skeppare skulle det förstås finnas synergieffekter med att låna ut piloter dit. Eftersom SAS då kan anställa fler nya (billigare) piloter.
Säger inte att du har fel men du menar alltså att SAS bjöd in ett annat bolag till Stockholm, alternativt att Etihad bara dök upp hos SAS, och körde en rekryterings drive riktad till SAS piloter, samtidigt som SAS har ett eget, internt, rekryteringbehov?
Detta låter mycket osannolikt och jag tror nog att sanningen är något i stil med att Etihad hade “road show” i Stockholm och då var det en del SAS piloter som valt att medverka för att se vad som erbjöds…. Eller?
Nej detta är inte påhittat. Etihad hade en roadshow hos SAS i början av december förra året. Det är rätt många från SAS som har anmält sitt intresse, men hur många som gör slag i saken och drar dit återstår att se.
“Anmält intresse”??!!
Vad är källan för informationen att Etihad vill ha SAS piloter? Air Berlin är delägt av Etihad och därav samarbetet med att “ta över” övertaliga piloter.
Jag antar att Etihad har intresse av att rekrytera erfarna piloter, oavsett vilket bolag de kommer från. Känns lite som om Anders Carlsson inte hade mycket att skriva om och hittade därför på hela storyn….
De nya är redan i produktion och fler är på väg. Många kommer från lågservicebolag och har fått nog av kontrakt med märkliga villkor. Det här är goda nyheter för piloter men också för kabinpersonal, som också rekryteras.
Vet att man ställer flygningar redan nu med anledning av bla pilotbrist!
När ska SAS själva börja rekrytera och framför allt bli lite offensiva?
Pratar nu inte om någon liten rekrytering på typ 50 tal piloter utan lite bulk!
Får jag betala skatt i Sverige om jag flyttar till Abu Dhabi?
Jo ha så kul i öknen. Troligtvis en av de mest över hypade platserna på denna jord.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten