EU synar pandemistödet till SAS

Publicerad den 2023-07-05 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Coronastödet till bland andra SAS och Lufthansa har snedvridit konkurrensen. Det menade Ryanair som överklagat att EU godkände utbetalningarna. Nu ska EU-kommissionen granska turerna kring det ekonomiska stödet under pandemin.
Pandemin tvingade ner en rad flygbolag på knä. För att undvika konkurs fick ett flertal av dem temporära statliga stöd, oftast var det stöd som betalades ut med kort varsel och utan att de granskats av konkurrensmyndigheterna. SAS fick under pandemin 11 miljarder i stöd av den danska och svenska regeringen, en utbetalning som fick grönt ljus av EU-kommissionen i augusti 2020.
Men Ryanair, som inte fick något statligt stöd under krisen, har tidigare i år överklagat EU-kommissionens godkännande av stödet och menade att SAS och Lufthansa därmed fått konkurrensfördelar. EU-domstolen gav Ryanair rätt och menar att det ursprungliga beslutet att godkänna coronastödet var fel.
EU-kommissionen i sin tur går på EU-domstolens linje och tar upp frågan än en gång. I ett pressmeddelande menar de att det bland annat ska utredas om de danska och svenska regeringarna fått tillräcklig avkastning på den ekonomiska investeringen. Det ska även granskas om SAS haft möjlighet att köpa tillbaka de aktier som stödet innebar. 
EU-kommissionen räknar med att beslut i frågan ska komma innan året är slut. Redan nu finns vissa tecken på att det kan bli ett positivt sådant. Utan tvekan visar det första beslutet, att godkänna det statliga covid-stödet, att EU inser att utan det hade SAS, som är viktig för trafikinfrastrukturen i Skandinavien, troligen gått omkull.
Även Norge gav statliga krispengar till både SAS och Norwegian under pandemin. Men de pengarna ingår inte i EU-kommissionens arbete eftersom Norge inte är med i EU. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Wallenbom
2023-07-05 11:36

Att EU-komm. säger att utbetalningen av EU-stödet var korrekt är halva delen av frågan. EU-komm. fortsätter undersökningen för att ingen återbetalning skett eller att avkastning på “investerat” kapital varit noll. Det är illa. Om beslut från EU kommer efter mitten september (investerarnas slutgiltiga) bud har jag svårt att se någon vara villig att investera utan att veta resultatet från undersökningen

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten