EUs förslag till stödåtgärder

Publicerad den 28 april 2010
Kommentarer
Askan från Eyjafjallajökull som stoppade den europeiska flygbranschen har kostat de drabbade uppemot 23 miljarder kronor säger EU-kommissionär Siim Kallas, ansvarig för transportfrågor. Han presenterade idag förslag på både kortsiktiga insatser som ska hjälpa flygindustrin ur krisen, men också mer långsiktiga strukturella åtgärder som ska säkerställa att situationen inte uppstår igen

. Vissa kortsiktiga åtgärder och tillfälliga lösningar kan aktiveras omedelbart av kommissionen. Det förslag på möjliga åtgärder som presenterades idag kommer att diskuteras under ett extrainsatt transportministermöte 4 maj.

Förslag på omedelbara insatser:
– Koordinerade europeiska åtgärder för att revidera redan befintliga internationella procedurer vid vulkanutbrott behövs omedelbart. Kommissionen kommer att tillsätta en expertgrupp för att utveckla en ny metod för riskhantering.
– Koordinerad tillämpning av regler för statligt stöd. Om en medlemsstat beslutar att ge statligt stöd måste man säkerställa att det sker genom kriterier fastställda på EU-nivå, för att inget företag ska behandlas orättvist.
– Upprätthållande av regler för passagerarrättigheter. Det är viktigt att man använder EU:s riktlinjer på ett likartat sätt i hela Europa, så att konkurrensen mellan Europas flygbolag inte snedvrids.

Förslag på stödåtgärder på kort sikt:
– Stängningen av luftrum i EU rättfärdigar tillfällig flexibilitet när det gäller regelverket, så att medlemsländerna har rätt att ge tillfällig finansiell hjälp till drabbade bolag.
– Kommissionen rekommenderar att flygbolagens operativa licenser inte dras in för att flygbolagens ekonomi blivit dålig på grund av vulkanaskan.
– Flygbolagen bör inte förlora sina slot-tider, tider för avgångar och landningar, därför att de inte utnyttjat dem under när vulkanaskan fanns i luftrummet.
– Flygbolagen ska kunna senarelägga sina "route charges", avgifter för flygturer, för att minska den omedelbara ekonomiska bördan.

Förslag på långsiktiga strukturella åtgärder:
– Verkställa delar av projektet SES II, programmet för ett enat europeiskt flygtrafikssystem, tidigare än planerat. Kommissionen föreslår att införa delar av SES II redan 2010 istället för 2012, som en följd av ökat behov av en gemensam europeisk hantering av flygrum.
– Alleuropeisk krisplanering för transport. För att kunna hantera framtida stora trafikstörningar föreslås en koordinering mellan olika trafikslag. Om ett trafikslag slås ut ska andra transportvägar snabbt kunna erbjudas.
– Kommissionen vill inrätta en plattform på europeisk nivå för att alla intresseorganisationer inom flygindustrin lättare ska kunna koordinera sitt arbete med flygtransportsektorn. Det ger också möjlighet att snabbt följa upp de åtgärder som tillsatts för att lösa vulkankrisen.

Läs protokoll

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten