Fem frågor till Icelandair om framtiden
Publicerad den 9 november 2004Fem frågor till Gudjon Arngrimsson (bilden), informationsdirektör på Icelandair, som köpt in sig med 8,4 procent i lågprisflygbolaget easyJet och som nu får ny konkurrens till USA från Stockholm
Varför köpte Icelandair in sig i easyJet?
-Det ligger i linje med vår policy att kunna investera i bolag som är närstående vår egen verksamhet och som vi tror på. Och Easyjet tycker vi är ett lovande bolag.
Är investeringen i easyjJet en början på flera investeringar i Europa?
–Vi har inga planer på någonting i den riktningen.(Arngrimsson påminner dock om, att Icelandair ju är ett på Island börsnoterat bolag. Det innebär att oberoende av om sådana planer finns eller inte, så kan han inte svara på sådana frågor. Sådan information måste tillkännages på särskilt sätt).
Hur ser ni på konkurrensen från t ex Continental och Malaysia Airlines som ju börjar flyga till New York från Stockholm?
–Självklart är det något som rör oss, men vi tror på vår fördel vi kan erbjuda genom att Island är vår hub. Vi har dagliga flygningar från Stockholm. Dessutom har vi sex destinationer i USA: New York, Boston, Minneapolis, Baltimore, Washington och Orlando. Från i maj börjar vi också flyga till San Fransisco, vilket är första gången vi flyger till USAs västkust.
–Vi är vana vid att anpassa oss till nya situationer och vet därför att vi kan överleva i den nya omgivningen. Vi har 1,5 miljoner passagerare i år, vilket ska ses mot bakgrund av att vi bara är 300 000 islänningar. Islänningarna utgör runt en fjärdedel av våra passagerare. Vår trafik har totalt ökat med 15 procent i år jämfört med förra året.
Och hur går det för er med trafiken mellan enbart Skandinavien och Island?
-Den ligger i nivå med den allmänna uppgången, d v s 15 procent upp i år.
Hur ser ni på konkurrensen från lågprisflyget till Island från Köpenhamn och London?
–Vi möter mycket riktigt en tuff konkurrens, men vi är som sagt vana att hantera sådant. På både Köpenhamn och London har vi fler passagerare än någonsin. Visst, priserna pressas, så det gäller att hålla kostnaderna nere.
–Men jag vill betona, att år 2002 var Icelandairs bästa år någonsin och 2003 var vårt nästbästa år någonsin. I år hamnar vi någonstans mitt emellan 2002 års och 2003 års resultat. Och hade det inte varit för det mycket höga oljepriset så hade det gått ännu mycket bättre.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten