Fena/roderfel bakom haveriet i New York
Publicerad den 17 november 2001Utredningen visar nu att haveriet i måndags 12 nov då en Airbus, flight 587 från American Airlines med all sannolikhet inte var en terrorhandling. Fenan till flygplanet lossnade efter att flygplanet kommit nära en Boeing 747 från Japan Airlines som startade knappt två minuter före AA587 på samma bana på JFK-flygplatsen.
Airbuspiloterna bekräftar via inspelningen på Cockpit-bandspelaren (CVR) att de upplevde kraftig tubulens i luftströmmen efter det större flygplanet och det hörs konstiga ljud. Vad som exakt orsakat att fenan lossnat är oklart, men händelseförloppet kan ha påverkats av ett roder som skadats och börjat fladdra.
Det aktuella flygplanet hade 1994 en incident med kraftig turbulens. Nu undersöks hur flygplanets stjärtparti kontrollerats efter detta.
Alla Airbus 300 genomgår nu inspektioner av fena och roder. Flygplantypen A300 har en god flygsäkerhetsstatistik med hela 8 miljoner flygningar bakom sig och tre incidenter med roderfel rapporterade.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten