Finnair satsar på 50% internetbokning
Publicerad den 25 maj 2002Finnairs partner i USA American Airlines – liksom SAS partner United Airlines – sålde sista kvartalet 2001 endast 5% av resorna över nätet. Delta och USAir sålde 9 respektive 10% elektroniskt, en siffra som även uppges för Lufthansa och SAS.
Men de amerikanska lågkostnadsbolagen – som Jetblue, Southwest och AirTran säljer cirka 40% över internet men använder fortfarande resebyråer och de gamla kostnadsdrivande resebyråsystemen i stor utsträckning.
I Europa är det mer dramatik. EasyJet säljer hela 90% över internet och Ryanair 72%. GO – som nyligen köptes av easyJet sålde 69% över nätet.
Lågkostnadsbolagen uppger att det går trögare i Skandinavien. Skandinaver som bokar Virgin Express eller Ryanair är betydligt mindre benägna att använda internet för en fullständig bokning än motsvarande i Storbritannien eller Belgien. Det uppges bero på att skandinaver – inte minst svenskar – är rädda att använda Intenet för kreditkortsbetalningar över nätet. De stora bankerna har bidragit till detta genom att varna folk för affärer över nätet utan att bankernas är med i bilden, säger en analytiker till @irmail som vill vara anonym.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten