Finnkampsfinter på Flyg med Framtid

Publicerad den 25 november 2004
Kommentarer

Huruvida det sker får vi se…
Så svarade Sören Belin, vice koncernchef i SAS-gruppen, på en fråga från moderatorn Maria Borelius vid Svenskt Flygs konferens Flyg med Framtid på onsdagen, om han trodde att SAS och Finnair skulle vara två separata bolag, eller om de två om fem år har gått samman.
Bakgrunden till frågan var bland annat tidigare uttalanden från svensk sida. Statsminister Göran Persson har uttryckt att ett sådant samgående vore önskvärt och SAS-chefen Jörgen Lindegaard har tyckt att ett djupare samarbete mellan bolagen vore industriellt riktigt (Flygtorget 17 juli).

Henrik Arle, chef för Finnair´s flygverksamhet, avspisade vid gårdagens konferens lättsamt frågan:
-Den vision som storebror aviserar är bara till för att avvärja spekulationer om att man självt ska bli uppköpt.

Finnair Henrik ArleHenrik Arle tillstod att befolkningsområdet är litet, men att upptagningsområdet ju till stor del utgörs av Europa. Enligt Arle väntar Finnair inte främst konkurrens från SAS, utan utifrån, från Asien. Henrik Arle betonade Finnairs konkurrensfördel gentemot SAS på flyg till Asien då  man har Helsingfors som hub.
Det är ett unikt geografiskt läge sade Henrik Arle.


Med hänvisning till, att svenskar måste flyga till Köpenhamn för att komma till Asien med SAS, tillade han:
Vem skulle åka från Stockholm till Nynäshamn för att åka till Uppsala…?
Sören Belin – väl medveten om att Finnair genom Helsingfors´ läge givit Finnair många Asien-resenärer – kontrade, att SAS ändå totalt har fler interkontinentala kunder i Finland än vad Finnair har i Sverige.


Sören Belin svarade att Nordens viktigaste nav är Köpenhamn med ett större upptagningsområde genom närheten till befolkningstäta norra Europa:
Och ser man det ur ett svenskt perspektiv så bor 4,5 miljoner svenskar söder om Norrköping.
Sören Belin litenSören Belin påpekade också att de flesta SAS-passagerarna i den viktiga trafiken över Atlanten utgörs av resenärer f  r å n  USA.
De flesta av dessa reser vidare från Köpenhamn – och det gör dessa inte främst till Stockholm eller Oslo.
Maria Borelius frågade hur de båda trodde att man i framtiden skulle komma att säga att flyget förändrat oss människor och våra vanor. Hon sa att forskning visat att bilen ju förändrat människors beteende på djupet, t o m våra samlag.
Det där sista finns det redan en klubb för…, inflikade Sören Belin blixtsnabbt och vann skrattpoäng från publiken.
Han tillade dock, mera seriöst:
Att flyga kommer att bli lika vanligt som att åka bil. På tal om lågprisflyg tidigare idag;  2 miljoner SAS-passagerare förra året flög för under 600 kronor.


Henrik Arle:
Idag finns det många som pendlar mellan Stockholm och Helsingfors. De lämnar in barnen på dagis innan de reser och hämtar dem på tillbakavägen.
     

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten