Flugit och testat: Slumra sött med British Airways

Publicerad den 19 mars 2008
Kommentarer
Flygtorgets resa mellan himmel och helvete fortsätter. Vår undersökande flygjournalist Lasse Lindmark plågas av nitiska säkerhetskontrollanter, väntar sig halvt fördärvad på bagaget men slumrar sedan sött efter ett glas champagne i i bästa sovstolen. Hur stor är egentligen skillnaden mellan olika flygbolag? Och vad består den i? Ett efter ett kommer de att betas av – flygbolagen. Flygfåtöljer? Service? Toaletter? Incheckning, med mera. Lasse Lindmark ger en fingervisning.

Lasse Lindmark sover

Sov sött på British Airways

BRITISH AIRWAYS BUSINESS CLASS

Stockholm – Sao Paolo via London
BA 781 kl 18.55 lo

Incheckning/Säkerhetskontroll
Kom till terminal 2 cirka en timme före avgång. Här var som vanligt mycket få passagerare och inte heller några köer vid den automatiska incheckningen, men jag valde personlig betjäning då det känns trevligare att kommunicera med en människa i stället för en maskin.

Jag ska bara till London för en övernattning på Heathrow och sedan fara vidare till Brasilien. Säkerhetskontrollen går fort. På 10 minuter hinner jag igenom och även växla till mig brasilianska Real.

Lounger
British Airways delar lounge en trappa upp med bland annat Finnair. Loungen är stor och fräsch och här finns gott om sittplatser, ett rejält urval av tidningar samt vin, öl och andra läskande drycker och lite smått och gott att äta.

Innanför denna lounge finns en speciell avdelning för endast guldmedlemmar i bolagens lojalitetsprogram, här är gott om plats och tillgång till datorer om man vill jobba.

Flygningen
Ombordstigningen efter passkontrollen gick smidigt. Planet var en B 767, alltså bredbukigt och med två mittgångar vilket underlättade påstigningen.

Konfigurationen var 2-2-2 och det visade sig snart att businessavdelningen inte ens var halvfull. Det här är det största planet som går på linjen Stockholm – London. Trots att den här typen av plan kom för många år sedan känns det fortfarande modernt att flyga jämfört med många andra, mindre plan.

Planet avgick strax efter avgångstid. Servicen var genomgående bra. Två huvudrätter att välja på: fisk med pasta och en kycklingsallad. Därpå: vin och kaffe med en liten dryck, gjorde resan behaglig. Och jag hade gott om plats för hela mig både i och runt läderstolen.

Ankomst
Planet landande faktiskt nästan en kvart för tidigt varför vi fick vänta en stund innan vi kunde gå av. Heathrow har som vanligt lång väg att gå till både passkontroll och bagageband. Trots den långa promenaden fick jag vänta länge – minst 30 minuter – på att mina väskor skulle komma innan jag äntligen fick ta en taxi till mitt hotell.

Utvärdering
En flygning som inte överraskar. Den skulle ändå vara mycket bra om det inte var för att både köer och avstånd är långa. När man väl landat vill ju bara vidare så fort som möjligt.

London Heathrow – Sao Paolo
BA 235 från LHR kl 11.35 i Club World

Incheckning/Säkerhetskontroll
Heathrow terminal 4 var stökig som vanligt. Denna gång var det problem med IT-systemet, vid incheckningen. Men luttrad som jag är hade jag tagit god tid på mig. Och säkerhetskontrollen tog lång tid – britterna är nästan lika noggranna som amerikanarna. Närmare 40 minuter tog det hela innan jag kunde göra några snabba inköp i butikerna på insidan.

Lounger
I terminal 4 har British Airways en avdelning med flera lounger för både första klass passagerare, business samt guld – och silver medlemmar i den så kallade Executive Club. Jag besökte Terrace Lounge som är en elegant, stor lounge med växter, träd och olika miljöer. Under vissa tider kan här dock vara trångt.

Flygningen
Under kontrollerade former skedde ombordstigningen med en särskild ingång för första klass- och businesspassagerare. Planet var en B747 och jag hade valt att sitta en trappa upp eftersom kabinen känns luftigare där uppe. Här var endast halvfullt med folk och effektiva flygvärdinnor (bara kvinnor) tog hand om kavajer, serverade champagne, juice och vatten.

Eftersom ett par passagerare inte dök upp lyfte planet en halv timme för sent och 11 timmar i luften återstod.

Men tiden gick snabbt. Drinkar, en god lunch med hummersallad och en läckert tillagad oxfilé tornedous. Därpå: film och musik från det stora utbudet i den egna videon i stolen. Och slumra – i en lie flat bädd. Här är det insynsskyddat från grannen som gäller… Bara trycka på knapparna och stolen ställer in sig som du önskar. Väldigt skönt att kunna byta ställning med hjälp av alla möjligheter som stolen ger.
British Airways var först med denna typ av stol och har vidareutvecklat den till perfekt sittkomfort.

Ankomst
Trots förseningen landade vi på ungefär utsatt tid och som premium passagerare lämnade jag planet bland de allra första. Relativt snabb passkontroll – en kvart. Men sedan fick jag vänta lika länge på väskorna. Men äntligen kunde jag sedan ge mig ut i Sao Paolos helvete till flygplats där incheckningen till inrikesflyget tog två timmar!! Men det är en annan historia…

Utvärdering
En tilltalande flygning, trots den relativt långa flygtiden. British Airways lever upp till mina förväntningar med en alltigenom effektiv och förekommande service. Jag hoppas och tror att incheckning och säkerhetskontroll kommer att speedas upp i nya terminal 5 – där bolaget har lagt ned mycket arbete.

Så här tyckte Lasse om att flyga British Airways
(5 plus är maxpoäng)

Stockholm – London
Incheckning/säkerhetskontroll +++++
Lounger +++
Flygningen ++++
Ankomst ++
Utvärdering ++++

Totalt 18 plus av 25 möjliga

London – Sao Paolo
Incheckning/säkerhetskontroll +++
Lounger ++++
Flygningen +++++
Ankomst ++++
Utvärdering ++++

Totalt 20 plus av 25 möjliga

British Airways mat

Fakta om British Airways:

British Airways har idag 246 flygplan i trafik
– I orderboken finns 61 plan varav 12 fasta order på A380
– Antalet anställda uppgår till nästan 50.000
– British Airways flyger till 147 destinationer i 75 länder

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten