Flygbolaget anklagas för kraschen där Stefan Liv omkom
Publicerad den 19 september 2012
Det var en Yakolev Yak-42 som den 7 september 2011 störtade direkt efter start från Tunosjno-flygplatsen utanför Yaroslav i Ryssland. Endast en person överlevde och bland de 44 omkomna fanns hela ishockeylaget Locomotiv, där svensken Stefan Liv var målvakt.
Det gav flygolyckan ett enormt genomslag i Sverige och på årsdagen av olyckan samlades stora skaror till en minnesstund i Stefan Livs hemstad Jönköping.
Flygplanet tillhörde det ryska charterbolaget Yak Service, startat 1993. På grund av ett tvivelaktigt säkerhetsarbete var bolaget en tid under 2009 förbjudet att flyga inom EU och två veckor efter den ödesdigra kraschen drogs det operativa tillståndet in.
Skulden till varför den vip-inredda Yak-42 kraschade efter att bara lyckats komma ett tiotal meter upp i luften, har lagts på piloterna som ska ha bromsat planet strax innan det skulle lätta. Men nu anklagar utredarna på de ryska flygmyndigheterna istället ledningen för flygbolaget för att ha använt piloter som saknade tillstånd att flyga kommersiellt. Utredarna menar att kaptenens flygcertifikat var förfalskat medan andrepiloten, inte var färdigutbildad och fortfarande gick i flygskola. Ledningen för flygbolaget ställs nu till ansvar eftersom de hade full kännedom om att piloterna inte hade de kvalifikationer som krävdes, men tilläts flyga ändå.
En direkt följd av olyckan blev att samtliga flygbolag med äldre rysktillverkade flygplan, YAK-42, Antonov An-24 och Tupolev Tu-134 i flottan, senast den 1 januari 2013 skulle ha utrustat flygplanen med modern teknik, bland annat antikollisionsvarning.
Den tidsgränsen är nu framflyttad till den 1 juli nästa år efter högljudda protester från de flygbolag som fortfarande flyger de tre modellerna.
Kommentarer
“medan andrepiloten, inte var färdigutbildad och fortfarande gick i flygskola.”
Hmm, kör de med praktik under utbildningen i Ryssland? Eller “Lärande i arbete” som de ska kalla det på Yrkeshögskolan här i Sverige snart..
Jag håller med dig Thomas, och tro mig: flygsäkerhet och flygsäkerhetsstatistik har jag koll på men jag menar bara att man inte ska dra några slutsatser förrän en utredning är klar som i Sukhoi-olyckan
det finns hundra tals små livsfarliga småflygbolag i Ryssland, Ryska stenålderskärror utan checks flyger nu i Afrika.
Bolag kan ha sina plan stående i veckor sen får de en flygning skramlar ihop lite piloter tankar och take off, kolla statistiken, det var så Liv olyckan gick till. Flera har avbest SU superjeten just på gr av olyckan som är ett faktum, väst har som tur en annan standard hos myndigh och operatörer, med få olyckor trots mkt omfattande trafik
Thomas: håller till mångt och mycket med, men man ska vara lite försiktig med utlåtanden innan en utredning är klar. Mig veterligen är Sukhoi superjet-utredningen långt ifrån klar
Till alla som tror att flyga är som att köra buss…
rysk säkerhet 0000000,0
flygplan som är 30- 40 år är fortfarande uppe och flyger, många har inte ens gått igenom heavy maint checks, hur många TU och IL har inte regnat ner över Afrika, Iran, Ryssland etc
En premiärflygning med en Sukhoi superjet in i berget i Indonesien
Den Ryska luftfartsmyndigheten kan vara stenhård med petitesser men släpper igenom om man mutar. Piloter flyger för att de behöver lön, många sitter där utan adekvat type rating.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten