Flygbolagsaffär med förvecklingar

Publicerad den 4 juli 2005
Kommentarer

Att förvärva flygbolag betyder komplikationer. Lufthansas överenskommelse med huvudägarna i Swiss är ett sådant exempel. Först långa förhandlingar för att få affären på plats, juridiken som skall stämma, otaliga expertgrupper som gör utvärderingar av tillgångar och integrationen av flygplan, reservdelar, underhåll etc.
Efter att allt sådant är på plats skall konkurrensmyndigheten i EU ge sin välsignelse. Det har den ännu inte gjort och dessutom förlängt datum för ett beslut om godkännande av affären fram till mitten av juli.

Bilden: Flygtorgets Europakorre Toni Schönfelder skriver här om svårigheter med att köpa flygbolag i Europa.

 

Air FranceAir France och KLM fick genomgå samma genomlysning vilket ledde till återlämnande av vissa slot-tider på de mest eftertraktade flygplatserna. Motsvarande lär Lufthansa och Swiss få göra innan ett slutgiltigt godkännande.
Eftersom de båda bolagen flyger på USA skall även kartellmyndigheten i USA godkänna samgåendet. Ett sådant beslut kom i fredags den 1 juli 2005 från Washington. Initierade källor kan meddela att myndigheten där haft flera samtal med US bolagen som flyger på Europa innan man gav sitt godkännande utan förbehåll.

Det som återstår är förvärvet av hela ägarbolaget till Swiss som heter AirTrust, där Lufthansa idag äger 11% med option på hela bolaget. AirTrust i sin tur äger idag 98.7% av samtliga Swiss-aktier. Därutöver finns en mindre grupp ägare som vägrar att överlämna aktierna till lagt bud och kräver del i framtida vinster, ett krav som Lufthansa har avvisat. AirTrust aktionärer vill nu – med ett tvångsförfarande – lösa in resterande aktier och därmed bereda vägen för Lufthansa att ta kontroll över hela verksamheten.

Lufthansas taktik går ut på att vänta ut vad nuvarande institutionella ägargruppen av AirTrust kan åstadkomma samt vilka slot-tider som finns kvar i slutändan efter att myndigheterna har sagt sitt. I USA sker det inga pålagor och nu är det EU:s konkurrensmyndighet som skall säga sitt. När detta är klart sker övertagandet som en trestegsraket där hela övertagandet skall vara avklarat fram till någonstans under året 2007.

Swiss EMB145Enligt optionsavtalet skall Lufthansa betala 310 milj euro för resterande aktier, ett belopp som kan komma att påverkas av hur konkurrensmyndighetens beslut lyder. Integrationen av Swiss i Lufthansa har man kostnadsberäknat till 100 milj euro.

Vad Lufthansa köper är ett långt mindre Swiss än vad det har varit fram till idag. I avtalet finns en klausul där Lufthansa bestämmer vilka flygplanstyper som följer med och hur många plan som de gamla ägarna måsta ta hand om. Till detta kommer motsvarande mindre personal samt avvecklingskostnader att betalas av säljarna. När hela avräkningen görs kommer Lufthansa med all säkerhet få ta över ett väl sanerat Swiss, en sanering som säljarna fått betala, och köpeskillingen blir i slutändan närmast en symbolisk summa. Det är vad denne krönikör tror. År 2007 vet vi svaret.   

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten