Flygbonusar avgör ännu-efter 25 år

Publicerad den 18 maj 2006
Kommentarer

Flygbonusen - flygbolagens kundtrohetsprogram - har just fyllt 25 år. Det var nämligen den 1 maj 1981 som American Airlines som första flygbolag tog sina konkurrenter på sängen med sitt AAdvantage.

Sedan dess har flygbonusprogrammen fullkomligt exploderat och är ännu ett viktigt konkurrensmedel mellan bolagen.

IATA konstaterar t ex i sin "Frequent Flyer Survey" från i februari i år att Frequent Flyer Programs, FFPs, "fortsatt är en av huvudskälen i valet av flygbolag för en resa".

I undersökningen konstateras också, att på marknader där konkurrensen är lägre - här nämns Sydafrika, Ryssland, Finland och Skandinavien - är en stor andel flygkunder enbart medlemmar i det nationella flygbolagets bonusprogram. Personer bosatta i USA är däremot ofta medlemmar i fyra-fem olika flygbolags bonusprogram.

IATA konstaterar att nära 9 av 10 affärsresenärer själva kan välja, eller påverka valet av, det flygbolag man tänker använda. Ett optimalt val av flight eller flygbolag är vanligt bland 75 procent av bonusmedlemmarna, så länge poängen läggs till deras bonuskonto.

New York Times publicerade nyligen en artikel om hur flygbonusprogrammen såg dagens ljus.

Tom Plaskett heter flygbonusarna fader.

Plaskett hade just tagit över marknadschefsjobbet på American Airlines när han 1980 på en flight från Boston till Dallas satt och funderade över hur man skulle kunna få resenärer att köpa American-biljetter – även när man inte erbjöd de billigaste biljetterna. Bonusklipp

Han drog sig till minnes att hans mamma i köket satt och klistrade in små gröna frimärken i ett häfte när hon handlat på en supermarket. När mamma samlat tillräckligt många gröna frimärken så kunde hon den ena gången kvittera ut en brödrost och den andra en dammsugare.

“Så jag började fundera: ´Varför skulle inte någonting liknande fungera för flygbolag?´”, berättar Tom Plaskett för NYT.

Under det följande året arbetade Plaskett och hans team på American Airlines på en hemlig plan för att utveckla någonting för flyget från barndomens “gröna frimärken”.

Ja, och så föddes flygbonusarna.

I NYT-artikeln kallas idén “en av de mest lyckosamma affärsidéerna inte bara det senaste kvartsseklet utan i den moderna kapitalismens historia.”

Tidningen The Economist har räknat ut, att om det stämmer vad som allmänt påstås, nämligen att en poäng är värd ungefär en amerikansk cent, så finns det 14 triljoner cent oinlösta bonuspoäng. Alla dessa bonuspoäng är mera värda än alla dollar USA har ute i cirkulation.

I vilken grad de redan hårt drabbade flygbolagen skulle drabbas om alltför många av bonusinnehavarna plötsligt skulle vilja flyga för sina poäng, är en fråga som har ventilerats. Lås oss just nu, på flygbonusarnas 25-åriga födelsemånad, bara säga att vi kanske får anledning att någon gång återkomma till den frågan. 

 Här på hemmaplan kan konstateras att SAS EuroBonus idag har 3 miljoner medlemmar.

“Bonusen har samma betydelse idag som den haft tidigare”, säger Kerstin Hassel, ansvarig för SAS EUROBONUSEuroBonus Partnerships.

Hon säger att medlemmarna är SAS´ allra viktigaste kunder och att man via deras profiler kan ge dem personlig service.

Och att SAS skattar bonussystemet högt kunde man f ö nyligen notera så sent som när SAS nyligen presenterade sitt ganska eländiga förstakvartals-resultat. Bland åtgärderna som då sades skulle vidtas i en nära framtid för att öka SAS´ attraktionskraft hörde förbättringar av EuroBonus.

Tom Ericsson, VD på City Airline, som från den 1 mars ingick partnerskap med SAS EuroBonus, säger så här om bonusprogrammets betydelse för City Airline:

“Vi skulle inte ha gått med om vi inte trodde på det – och vi har känslan av att det har betytt väldigt mycket. Men det har ännu gått för kort tid för att kunna säga hur mycket.”


“Men jag undrar om bonusen nu har lika stor betydelse som för tio år sedan”, säger Tom Ericsson. “Nu väger priset på flygresan tyngre.”


Att bonusar är med och styr valet av flyg har Flygtorget @irmail f ö tidigare fått höra från Finnair – framgångsrikt på sin Asientrafik – också med en allt större andel svenskar.


Finnair har berättat att man skulle kunna ta ännu fler kunder om inte så många kunder i Sverige vore med i SAS EuroBonus som ingår i Star Alliance (Finnair har Finnair Plus och ingår i One World). EuroBonus-tätheten i Sverige bidrar till att en del svenskar i stället väljer att ta sig till Asien, via Köpenhamn och med SAS, eller från Tyskland med allianspartnern Lufthansa.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten