Flyglinjen startar jettrafik på Kristianstad
Publicerad den 20 juni 2013
Idag går sista flygningen med en Fokker 50 på linjen mellan Kristianstad och Arlanda inför sommaruppehållet. Den 12 augusti är trafiken igång igen och då är det brittiska BMI Regional som flyger trafiken med en Embraer 145 med 49 stolar ombord.
– Det är oerhört spännande och ett lyft för flygtrafiken i Kristianstadsområdet och ger oss möjlighet att utveckla flygtrafiken till och från Kristianstad Airport, säger Philip Löfgren, vd på Flyglinjen, som ser det nya samarbetet med BMI Regional på lång sikt.
– Det är en operatör med bevisad hög punktlighet och kvalité.
En del i den kvaliteten är tidsvinsten som jettrafiken innebär. En Embraer minskar flygtiden på Stockholm med 20 minutter jämfört med turboprop och justeringar i tidtabellen ger bättre förbindelser både till och från Stockholm.
Flyglinjen trafikerar också sträckan Jönköping – Stockholm och där är det Skytaxi som flyger en SAAB 340. På sikt kan även den bytas ut mot jettrafik.
– Det är inget jag kan uttala mig om idag men inget är uteslutet. Vi har starka ägare, ser oss som en ren lågkostnadsaktör och kan ta en plats på den svenska inrikesmarknaden. VI har också långtgående planer på att utveckla flygbolaget.
BMI Regional var tidigare en del av det stora BMI, British Midland International som förra året såldes till Lufthansa och sedan las ner. Idag flyger bolaget korta och medellånga rutter i Europa, bland annat till Göteborg. Flottan består av 18 Embraer 135 och 145.
Kommentarer
Hejja flyglinjen!
Tror ni tänker helt rätt, bort med propellerbullret!
Jag tror att efter det här Jet-äventyret (som håller några veckor) har nog bara KID att hoppas på Balter som flyger någon gammal YAK. Go Kristianstad! Go Balticum! Go Yakolev!
Om en sådan liten sk-t flygplats med max 30000 års pax.
Kristianstads flygplats är väck om 2 år iaf….tyvärr!
Möjligen kan en liten Jetstream 31 utan CA med Balt-stats pilotlöner kunna fungera….några år till…..;)
Kungen du har dålig koll och ekvationen är enkel. Bra produkt mycket pax… Med denna goda jetprodukt kommer minst 30000 från Sturup och 20000 från Ronneby återvända till KID. Detta verkar den nya ledningen fattat…..
Hur ska de få den ekvationen att gå ihop?
Samma flygtid skulle det vara!
Jungle Jet är ingen billig maskin! Tror en Saab 2000 skulle göra jobbet för halva kostnaden o samma pengar!
Så otroligt kul att alla ni som sitter och spekulerar om nedläggning och annan skit är så långt ifrån verkligheten! Hur känner ni er när ni gång på gång spiller galla över ett fantastiskt flygbolag och nu inser att ni knappast har någon koll på branschen?
FORZA Flyglinjen, otroligt glad för er och paxen o KID’s skull!
Lufthansa sålde BMI International till British Airways som integrereade eller om man kallar det nedläggning av veksamheten. Har jag fattat rätt?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten