Ett orättvist ekonomiskt system som dessutom bakbinder möjligheterna att själva upphandla flygtrafik. Nu höjer de regionala flygplatserna rösterna och tvekar inte att stämma Trafikverket.
I dagarna var representanter för Mora flygplats ner i Bryssel för att försöka övertyga EU om att en av förutsättningarna för flygplatsens överlevnad är att de själva har möjlighet att upphandla flygtrafik. Det är idag inte möjligt om inte trafikplikt råder och det är då en process som Trafikverket ska hantera. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Just Trafikverket var även de med nere i Bryssel men gav inte det stöd som ledningen för Mora flygplats hoppats på. Tvärtom överväger nu politikerna i Mora att stämma Trafikverket.
– Nu går vi vidare och ser över möjligheterna att inleda en process mot Trafikverket för att de inte behandlar Mora på samma sätt som Kramfors och Hagfors. Vi anmäler dem till Europadomstolen, om det inte löser sig i tidigare instanser, säger Anna Hed, kommunalråd i Mora till Mora Tidning.
Men det är inte bara i Mora som protesterna mot villkoren för de regionala flygplatserna blir allt skarpare. Främst bottnar det i Swedavias tillkomst när tio flygplatser valdes ut till ett nationellt basbehov och lades i det statliga bolaget medan resterande lokala flygplatser överläts till de kommuner där de låg. Det innebar samtidigt att kommunerna fick ta över en driftskostnad som nu på vissa håll blir allt svårare att hantera och som i dagens flygdebatt är svår att motivera, särskilt om det saknas linjetrafik på flygplatsen. Det driftstöd som varje år går till de cirka 30 regionala flygplatserna och som inte höjts på många år, är på cirka 100 miljoner medan det sammanlagda underskottet växer och nu ligger på 562 miljoner kronor.
Det driftstöd som länge funnits på cirka 100 miljoner varje år räknades aldrig upp när en rad flygplatser överfördes från staten till kommunerna. Idag ska drygt 30 regionala flygplatser dela på dessa pengar medan det sammanlagda underskottet växer och nu ligger på 562 miljoner kronor. Alla regionala flygplatser är inte heller berättigade till det statliga stödet.
Det som svider mest för de regionala flygplatserna är att de bidrar med flygtrafik in till statligt ägda Arlanda men får inte ta del av överskott som staten tjänar på Arlandatrafiken.
När flygplatsen dessutom är bakbunden av EU-regler som man menar att Trafikverket, som har ensamrätt på upphandling av flygtrafik, övertolkar när inte flygplatserna själva tillåts upphandla trafik, då tryter tålamodet.
– Vi är intryckta i ett hörn och där har staten lämnat oss i sticket, säger Per-Samuel Nisser, kommunstyrelsens ordförande i Karlstad till Flygtorget.
Karlstad vill även de ha rätt att själva upphandla flygtrafik, i första hand en linje till Frankfurt som ersättning för den som BMI flög fram till konkursen tidigare i år. Brev till både Trafikverket om till regeringen har inte fått några svar och nu tänker man driva frågan inom ramen för organisationen Sveriges kommuner och landsting.
– Antingen får vi möjlighet till egen upphandling eller så måste regeringen ta ett ekonomiskt ansvar för vår och andra mindre flygplatser, fortsätter Per-Samuel Nisser.
Likadana tongångar hörs nu också i Kalmar där just orättvisan i att de tio flygplatserna lever gott på statlig finansiering medan kommunerna måste betal direkt ur den egna kassan, är i fokus.
– Det finansieringssystem vi har idag är inte rättvist, säger riksdagsledamoten Jan R Andersson till Barometern.
Ingen vill dock ha en fullständig återgång till tiden när staten ägde samtliga flygplatser i landet, likt systemet fortfarande är i Norge och Finland. Däremot att regeringen tar ett större ekonomiskt ansvar för att hålla den flygande infrastrukturen igång i hela landet.
– Ursprungligen uppgick det statliga driftsstödet till 75 procent av underskottet. Eftersom den regeln inte tagits bort vore det rimligt att regeringen lever upp till sina egna utfästelser och justerar upp bidraget. Det är ett enkelt sätt att lösa frågan. Nästa steg kan vara att låta Trafikverket sköta upphandlingen av de linjer som har trafikplikt medan de flygplatser som inte har det, är fria att göra egna upphandlingar, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala flygplatser till Flygtorget.
Vilket resultat det gryende upproret bland landets regionala flygplatser kan ge är oklart. Infrastrukturdepartementet uppger nu att Flygplatsöversynen ska bli klar under hösten.
Men flygfrågan har skapat motsättningar i regeringen, de två stora utredningarna dels om Arlanda, dels Flygplatsöversynen för de regionala flygplatserna, har redan skjutits upp två gånger i regeringskansliet på grund av motsättningarna mellan miljöpartiet och socialdemokraterna.
– Därför är det bra att Karlstad, Kalmar och andra tar initiativ och vi kan rada upp 25 case till som visar på hur snedfördelningen mellan de regionala flygplatserna och de inom Swedavia är, säger Peter Larsson.