Flygsäkerheten i världen 2004

Publicerad den 2 januari 2005
Kommentarer

Mitt i tragiken med tusentals förolyckade vid jordbävningen i Asien presenteras statistik för världens flygsäkerhet helåret 2004. 425 människor omkom under helåret som en följd av 26 fatala haverier inom det civila flygtransportsystemet. Det är det i särklass lägsta antalet omkomna under något år. Det näst bästa året var 1955 då 572 personer omkom, men då var flygtrafiken bara en bråkdel av dagens. Sedan 1989 är trenden att antalet olyckor och omkomna minskat stadigt totalt sett, men det innebär inte att problemområden saknas.

Afrika är ett bekymmer. 27 procent av alla fatala flygolyckor skedde på denna kontinent trots att endast 3 procent av världens flygningar sker där. Trenden är inte heller att Afrikas flygsäkerhet förbättras. Förbättringar i olycksfrekvensen har dock skett i Syd- och Nordamerika och Europa där den senare regionen endast hade ett haveri med omkomna under 2004.

Ett problem är antalet haverier med fraktflygplan. Hela 13 procent av haverierna 2004 skedde med sådana flygplan.


Flygsäkerhetsorganisationen Flight Safety Foundation har identifierat de områden som bör prioriteras framöver för att den positiva utvecklingen skall fortsätta:


1)Åtgärder för att förhindra att kontrollerade flygningar inte leder till kollision med mark eller hinder. Dessa var den sannolika orsaken till 30 procent av förra årets haverier med omkomna. Här handlar det om bättre navigations och varningssystem samt utbildning.

2)Inflygning och landning var den flygfas där 40 procent av haverierna skedde under 2004. Som exempel havererade en Fokker 50 vid inflygning till Sharjah I Förenade Arabemiraten när båda propellrarna reverserades och flygplanet totalhavererade med 43 omkomna som resultat. Här handlar det om bättre utbildning och säkrare procedurer samt teknisk riskeliminering.

Flash Air3) Piloter som förlorat kontrollen under flygning har varit orsak till ett par haverier under 2004. Det gäller bland annat ett charterflygplan från Egypten (bilden) som havererade i havet i januari förra året. Såväl Boeing som Airbus har fokuserat på detta när det gäller procedurer och träning. Man har även noterat bristande kommunikation i besättningen, bland annat i samband med att ett ryskt fraktflygplan havererade.
 
Källa:
Aviation Safety Network/Detta ä en oberoende organisation baserar i Holland som bildades 1996. Syftet är att förse intresserade med uppdaterad, fullständig och trovärdig information om haverier med civila trafikflygplan och de säkerhetsfrågor som lyfts fram med anledning av dessa.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten