Flygskatten sågas av miljöskäl!
Publicerad den 25 januari 2006Både Energimyndigheten och Konkurrensverket är emot den av regeringen föreslagna flygskatten. Energimyndigheten säger att flygskatten i värsta fall t o m kan leda till en ökning av koldioxidutsläppen.
"Vår bedömning är att en skatt på flygresor så som den nu är utformad i förslaget knappast leder till en lösning på frågan om hur flygtrafikens negativa miljöpåverkan kan minska", säger Thomas Korsfeldt, (bilden th) generaldirektör på Energimyndigheten, "I värsta fall får skatten motsatt effekt."
Energimyndigheten menar att skatten kan göra att flygresenärer till utomeuropeiska destinationer i ökad omfattning kan komma att flyga via ett annat europeiskt land:
“Om flygskatten ökar antalet resor i Europa, finns också risken att trängseln på de större flygplatserna ökar, med ökad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som följd. Konsumtionsskatten på flyg skulle då ha en negativ miljöeffekt.”
Energimyndigheten säger att vad som bör uppmuntras när det gäller flygresor är en effektivisering av flygmotorerna, resurssnåla färdrutter och bränslen med lägre klimatpåverkan.
Man konstaterar:
“Skatten ger varken incitament att flyga på bränslesnålare sätt, att välja den mest optimala flygrutten, minska kötider på flygplatser eller att utveckla nya tekniker för bränsle- eller koldioxidsnålare flygplansmotorer. Vidare ger den inte några incitament för flygbolagen att flyga med fullsatta plan.”
Också Konkurrensverket avstyrker förslagen i promemorian:
“Förslaget är svårt att förena med en fungerande konkurrens och medför heller inte någon tydlig miljöstyrning”, skriver verket i sitt remissyttrande till finansdepartmentet. Konkurrensverket anser att effekterna av förslaget inte är “genomtänkta” vilket “bidrar till Konkurrensverkets övergripande bedömning att förslaget inte kan ligga till grund för lagstiftning.”
Bilden: Claes Norgren, generaldirektör, Foto: Håkan Flank
Konkurrensverket pekar också på hur skatteförslaget i vissa fall resulterar i att “utrikes tur- och returresor beläggs med mindre skatt än flertalet inrikes tur- och returresor”.
Verket skriver:
“En effekt kan vidare bli att utrikes flygningar styrs om till flygplatser med undantag från flygskatt eller till flygplatser i grannländerna. Det kan i sin tur få effekter för det svenska linjenätet och för möjligheterna att där få till stånd en fungerande konkurrens.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten