FlyMe – framtidsjätte eller bubbla?

Publicerad den 12 maj 2006
Kommentarer

Bedömare ställer sig frågande till vad meningen är med att FlyMe sägs vilja köpa Sterling - för runt 2,2 miljarder kronor. Ett förlusttyngt bolag köper ett ännu mera förlusttyngt bolag. Och menar den storägare bakom FlyMe allvar när han säger, att man också vill svälja Norwegian och Finnair-ägda Flynordic? Ska den tänkta nya nordiska lågprisjätten sedan drivas, eller ska denna flygbamse, sedan man irriterat konkurrenter tillräckligt genom att ta marknadsandelar, säljas för dyra pengar?

Det handlar i vart fall redan om affärer på svindlande nivåer.

Man frågar sig naturligtvis också hur Sterling - förlustbringande och i lågprissektorn, där det råder knallhård konkurrens och som proportionerligt drabbats hårdare av skenande bränslepriser - inom bara ett år kan både säljas och köpas till likaså skenande priser.

Också Svenska Dagbladet konstaterar t ex idag (12 maj):

"Det är många affärer och några som är svåra att begripa."

Sterling uppges förra året ha sålts för motsvarande runt cirka 465 Mkr till isländska Fons. Senare gick Sterling och Maersk samman, två bolag med ett sammanlagt minusresultat på motsvarande cirka 750 Mkr (TravelPeople 11 maj). I år såldes Sterling vidare till isländska FL Group för nära 1,9 miljarder kronor.  Och nu bjuder alltså FlyMe, vars störste ägare (20 procent) är samma Fons som sålde Sterling för 465 Mkr förra året, över 2,2 miljarder för bolaget. Sterling ny uniform

Inte undra på att vissa bedömare undrar vari själva affärsidén består.

Samtidigt uppges att handeln med det blivande moderbolaget FlyMe:s aktier ska flyttas från Stockholmsbörsen till Oslo-börsen en motivering som också föder frågor.

“Oslo är den intressantaste marknaden att vara noterad på”, säger norrmannen Christen Ager-Hanssen till norska Finansavisen. Ager-Hanssen, som via sitt Cognition äger cirka 17 procent av FlyMe, motiverar dock inte närmare varför.

Möjligen finns fortsättningsvis mera riskvilligt kapital i den av olja stinna norska ekonomin, än i Sverige där investerare hittills hållit FlyMe under vingarna genom flera emissioner på sammantaget runt 0,5 miljarder kronor, trots samlade förluster hittills på flera hundra Mkr.

Enligt Ager-Hansen ämnar FlyMe hämta in 1 miljard norska kronor, drygt 1,2 miljarder kronor, för köpet av Sterling genom en emission när man väl noterats på Oslo-börsen.

Flygtorget @irmail frågade Anders Ehrling, VD för SAS Sverige, vad han gör sig för reflektioner med anledning av det uppgivna FlyMe-köpet av Sterling och de påstådda framtidsplanerna.

“Jag har bara hört om det helt kort på radionyheter och vill veta mera innan jag har någon åsikt i det här specifika fallet. Det har funnits alla typer av spekulationer i branschen i fråga om konsolidering. Och det måsteSAS Anders Ehrling bli en konsolidering. När Maersk och Sterling samlades i Sterling, så har antalet linjer minskats och flygplansflottan minskats, vilket gör att kapaciteten minskats.”

“Det som nu rapporteras, utan att jag alltså vill gå närmare in på det innan jag vet mera, kan vara ett tecken på att ägarna nu kräver någon form av lönsamhet”, säger Anders Ehrling.

I vart fall akteägare förefaller övertygade om, att vad FlyMe hittills företagit sig, har framtiden för sig. Börskursen har nämligen stigit runt 150 procent i år.

Och nu kastar FlyMe, med Sterling inkluderat, alltså också lystna blickar på både norska Norwegian och Finnair-ägda Flynordic, i syfte att skapa en nordisk lågprisgigant.

Norwegian´s börskurs har gått starkt, inte minst tack vare att några kvartalsrapporter förra året visade svarta siffror. Strax under motsvarande 3 miljarder kronor börsvärderades Norwegian till under torsdagen (11 maj).
Men enligt vad bolagets informationsdirektör, Anne Grete Ellingsen, säger till NTB är det inte aktuellt med någon försäljning:

“Vi har inga andra planer än att fortsätta som ett eget självständigt bolag.”

Hon säger dock att Norwegian gärna fortsätter sitt samarbete som hittills, d v s genom att de båda bolagen köper tjänster av varandra, även om FlyMe blir ny ägare till Sterling.

Maunu von Lüders, VD för Flynordic, uppger att han inte har mycket att säga om FlyMe´s och dess ägares “drömmar” om att köpa också Flynordic:
Maunu von Lüders
“Vi är i alla fall inte med i några sådana diskussioner. Det verkar vara vilda planer, som mest är underhållande.”

Om tanken är att bilda en lågprisgigant som sedan kan säljas, vem kan tänkas köpa?

“De som eventuellt har ett intresse av ett lågprisbolag kan skapa ett sånt själva. Varför ska de köpa en massa problem?”

Men i dessa turbulenta tider för flyget finns också alltid någon med en annan åsikt. En bedömare säger:

“Flynordic skapades av Finnair i hastigt mod, mest för att jäklas med SAS, som ju i sin tur klev in i Finland med Blue 1. Nog tror jag att Finnair skulle vara berett att sälja Flynordic om priset är det rätta – men framför allt om den nye ägaren kan fortsätta jäklas med SAS… “.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten