Hårda tag i frejdig TUR-Debatt

Publicerad den 18 mars 2005
Kommentarer

- Antingen får ni båda fusionera, eller så måste en av er gå i konkurs!
Det var vad Per Braathen, ägare till Malmö Aviation och dessutom dess alldeles nytillträdde VD, mycket frankt sa till Mauno von Lüders på Flynordic och Anders Holst på FlyMe på Flygtorgets debatt på resemässan TUR 2005 i Göteborg: Slaget om Stockholm-Göteborg. Vad han menade är självklart att det bjuds en sällan skådad överkapacitet på sträckan Stockholm-Göteborg, med fyra flygbolag, samt SJ, plus bilar och bussar.

Bilden: Anders Ehrling (tv) säger att Per Braathen (i mtten) har monopol på Bromma. Anders Holst (th) tittar på. foto B Forsberg-Rosén

FMFAEAnders Ehrling, VD för SAS Sverige, som igår stolt presenterade sitt nya, förenklade inrikesflyg, spädde inte utan mord i blick kaxigt på: – Efter den 30 mars när vi introducerar våra tre prisklasser, vår nya, enkla websida så kan det komma att gå fort!
Men Anders Holst, FlyMe´s VD, lät sig inte nedslås av domedagsprofetiorna, utan upprepade att FlyMe kommit för att stanna. –Vi har nu drygt 20 procent marknadsandel på sträckan Arlanda-Göteborg och vi hyr in ytterligare kapacitet för att möta efterfrågan i peak.

Och på frågan varför man ska välja att åka med just FlyMe så svarade han:
Därför att vi faktiskt oftast har lägre pris även i rusningstrafik än SAS.

FmFMvLMauno von Lüders (th), Flynordic, sa att det går väldigt bra för bolaget och förklarade i likhet med sina konkurrenter blygsamt:
Kunderna väljer oss därför att de är smarta.
Svaret på följdfrågan från Flygtorgets Harald Rosén huruvida Flynordic hade planer på att öka frekvensen på sträckan Stockholm-Göteborg från dagens fem flygningar, visade dock att det tydligen ändå finns gränser på hur smarta kunderna är:
Vi planerar ingen ökning just nu.

Per Braathen, Malmö Aviation, tolkade dock – trots att han är part i slaget om Stockholm-Göteborg – sannolikt väl vad den flygkunniga lyssnarskaran redan självklart hade ganska klart för sig, när han sa:
Alla här säger att det går så bra, men sanning är ju att det går jävligt dåligt!
Som Bromma-trafikant kunde Per Braathen också publikfria genom att säga att han bolag är det enda som flyger på Stockholm och inte till landsbygden (Arlanda…) utanför Stockholm.

SJ Jan ForsbergSJ-chefen Jan Forsberg (bild tv), som fick vara med i debatten trots att SJs fordon ju går på räls, och som ju faktiskt äntligen (kan man väl som skattebetalare säga…) också börjat gå lite som på räls genom att nu uppvisa vinst, kunde kontra att SJ minsann var den enda som trafikerade Stockholms city. Dessutom förklarade han tågets fördelar genom att säga, att tåget faktiskt egentligen inte tar någon tid eftersom man kan använda sin tid under hela resan.
Man kan sitta på tåget och jobba under hela resan, sa Forsberg.

Anders Ehrling, SAS, som tidigt i debatten fått utstå en del spott och spe för att vara delstatligt, kontrade mot Malmö Aviation. Ehrling tyckte inte att Per Braathen skulle tala så högt om SAS som ett monopolföretag av följande skäl:
Ni har ju monopol på att flyga på Bromma!:

Ehrling fick också frågan från Harald Rosén hur det kom sig, att SJ har 22 avgångar till Göteborg medan SAS har 12 och svarade:
Staten betalar ju hälften!
På detta svarade SJ-chefen:
Vi är affärsdrivande och klarar oss själva nu. Vi har fått ett kapitaltillskott, men till 13 procents ränta.

BraathensPer Braathen, som tydliggjort att man tar lite mera betalt men ger bättre service, drog ned skrattsalvor i början av debatten när två kvinnliga medarbetare visade vad han menade genom att bjuda de andra debattörerna på sin flygmat.
Vi ska tjäna pengar på lite högre priser!, sa Per Braathen.

Bilden th: Per Braathen och Anders Holst. Foto B Forsberg-Rosén

Anders Holst försäkrade, lika karskt som vanlig, vänd mot de två flygkonkurrenterna:-FlyMe ska tjäna pengar innan de här herrarna gör det!
På frågan om han skulle äta upp sin hatt om det inte blir så, så frågade han om flygarkonkurrenterna själva skulle göra det om de fick fel. Tåg-Forsberg gjöt dock olja på de kivande flygdirektörerna genom att konstatera, att han ju inte hade något hatt att äta upp alls eftersom SJ ju går med vinst.



Sista ordet fick dock Per Braathen, som konstaterade att de andra deltagarna nog såg lite svettiga ut så här vid debattavslutningen. Och just då kom hans kvinnliga kollegor med varma tygservietter för deltagarna att torka sig med:
Såna får alla som flyger med oss…!, förklarade Per Braathen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten