HTF varnar: Flygskatt drabbar turism

Publicerad den 3 november 2005
Kommentarer

HTF varnar i ett brev till finansdepartementet för att turismen skulle drabbas om den föreslagna flygskatten införs. Vidare påpekar HTF att en ny skattepålaga skulle försvåra för en välbehövlig stabilisering av flygmarknaden så att företagen kan planera långsiktigt.

Osäkerheten som råder hos flygföretagen idag har inte bara lett till färre antal anställda, utan också ökat till ett ökat antal visstidsanställda, d v s fler med en osäker anställning.

Det verkar som om ni är förvånade över att förslaget om en passagerarskatt för flyget har lagts fram, är det så?

"Ja, det måste jag nog säga",
säger HTFs förbundsordförande, Holger Eriksson (bilden th), till Flygtorget @irmail. "Förslaget visar att man är illa informerade om flygbranschen och vad en sådan skatt skulle kunna leda till."

Överväger ni fler åtgärder för att försöka stoppa den föreslagna skatten?

"I våra tankar finns att vi ska försöka få med oss hela turism- och besöksnäringen för att försöka påverka beslutsfattarna." 

I sitt brev till finansdepartementet skriver HTF att civilflyget befinner sig i ett läge med strukturella förändringar, inte minst genom den ökade konkurrensen. Organisationen skriver att man välkomnar denna konkurrens, men anser att den måste bygga på sunda affärsmässiga förutsättningar så att de anställda kan ges både löner och anställningsvillkor som ligger på nivå med andra grupper i samhället.

HTF framhåller att flygföretagen åren 2000-2004 har minskat sin personalstyrka, men att de samtidigt ökat HTF-logoantalet visstidsanställda. Enligt HTF är detta ett tydligt tecken på att företagen inte vågar eller kan planera verksamheten långsiktigt.

“Det blir den enskilde anställde som får stå för hela risken i form av otrygga anställningar”, skriver HTF och fortsätter: “HTF anser att ytterligare skattepålagor försvårar, eller i värsta fall omintetgör, en fri konkurrens på sunda villkor inom civilflygsektorn och leder till ytterligare personalminskningar och otrygga tillfälliga anställningar.”

Antalet tjänstemän inom civilflyget har, enligt HTF, under de senaste två åren minskat med 1 000 anställda, vilket är 13-14 procent.

HTF påpekar också att civilflyget är en viktig del i vidareutvecklingen av turistnäringen och därmed också i att skapa fler arbetstillfällen. Man betonar att de satsningar som görs på turismen inte får motverkas av “skatter och avgifter på ett av de transportmedel som fordras för att förflytta kunden – turisten – till produkten.”

HTF skriver:

“För kunden är helheten viktig; att praktiskt kunna ta sig till och från målet och att priset är attraktivt. Stämmer inte den mixen drabbas inte bara transportören utan hela turistnäringen.”

HTF framhåller för finansdepartementet, att inte bara förbundets 6 000 medlemmar inom civilflyget därför kommer att påverkas av en flygskatt, utan också 25 000 medlemmar inom turistsektorn i övrigt, liksom indirekt dess runt   70 000 medlemmar inom handel och företagstjänster.

HTF säger att om en skatt på flygresor är ämnat att vara ett incitament för minskade flygföroreningar, så måste det finnas en direkt koppling mellan skatten och miljöförbättrande åtgärder från flygbolagen. Men som förslaget ser ut idag kallar HTF den föreslagna skatten “en ren avgift som sannolikt bara debiteras vidare till de slutliga konsumenterna, d v s passagerarna, och där inte bara flygbolagen påverkas utan hela turismindustrin”.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten