Indien lockar allt fler flygbolag

Publicerad den 5 december 2006
Kommentarer
Den indiska ekonomin växer kraftigt och snabbt, något som inte minst märks både inom affärs- och semesterflyget.

Finnair, Air France och Lufthansa har nyligen öppnat nya linjer till Indien och andra bolag, t ex Austrian ökar sina frekvenser på etablerade sträckor. 

Men det är inte enbart välkända, etablerade storbolag som söker sig till den expanderande indiska marknaden. Även små, hittills ganska okända bolag är med i kampen om marknadsandelar. 

Ett exempel på detta är italienska Eurofly som den 15 januari startar flygningar på routen Rom - New Delhi.

Bolaget säger i ett meddelande, att man räknar med att första året få ca 150.000 passagerare på sträckan. Under en introduktionsperiod kommer man att ha ett lägsta biljettpris på motsvarande ca 3100 SEK.

Antalet indiska turister till Italien har de senaste två åren ökat med i genomsnitt 30 procent per år, enlig Eurofly. Bolaget kommer att flyga sträckan med en Airbus A330 tre gånger i veckan.

Det lilla privatägda slovakiska flygbolaget Air Slovakia, med bas i Bratislava, uppges nu ha bytt ägare och sätter fokus på Indien. En brittisk-indisk finansfamilj har nämligen köpt bolaget, enligt obekräftade uppgifter varAir Slovakia B 757-200 prislappen £30 miljoner (motsvarar ca 400 miljoner SEK). Bolagets ekonomiska status har inte varit den bästa de senaste åren.  De nya ägarna sägs sikta på att bli en stabil aktör på nya linjer mellan England och den indiska delstaten Punjab.
  
Bolagets engelska baser är  London Stansted och Birmingham. I Punjab har man sin lokala bas i staden Jalandhar. Air Slovakia har två Boeing 757 och en Boeing 737.
     
Bolaget bildades 1993 under namnet Air Terrex Slovakia och fick sitt nuvarande namn 1995 då man separerade från det tjeckiska Air Terrex.
    
Första reguljärlinjen gick mellan Bratislava och Tel Aviv. I linjenätet, som omfattar både reguljär- och chartertrafik återfinns i dag bl a Bologna, Bergamo, Larnaca, Kuwait, Birmingham och Amritsar.     
  
Bolaget skall nu, vid sidan av den befintliga företagsprofilen, successivt byta identitet på en del av sin verksamhet och bygga upp ett nytt varumärke som fokuserar på vad man anser vara typiskt för Punjab.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten