Instrumentpanel signalerade fel på landningsstället
Publicerad den 25 februari 2008Austrian Airlines OS 142 från Nürnberg nödlandade i Wien klockan 10:20. Besättningen och 67 passagerare evakuerades. Ingen skadades, vare sig människa eller maskin.
En halvtimma tidigare såg det ut som att historien kunde sluta annorlunda. När den första landningen inleddes upptäcker piloten ett allvarligt fel: landningsstället är inte utfällt, i alla fall inte enligt kontrollpanelen.
För säkerhets skull väljer piloten att avbryta landningen och stiga igen.
Informationen som piloten ska tolka är inte entydig: en kontrollpanel signalerar att landningsstället har gått tillbaka och fastnat . En annan kontrollpanel visar att det inte finns något problem.
Piloten tar kontakt med tekniker på marken men felet med den första kontrollpanelen visar sig vara tillfälligt, säger Austrian Airlines. Snart börjar panelen fungera normalt igen, och visar nu att landningsstället är utfällt och säkrat.
Inför landningen beordras passagerarna att förebereda sig för en nödlandning. På marken väntar brandmän och säkerhetspersonal.
En utförlig teknisk utredning väntar, säger Austrian Airlines.
Flera olyckstillbud förorsakade av landningsställen på samma flygplansmodell, Dash 8 Q400, tvingade i oktober förra året SAS att ta alla maskiner av samma typ ur trafik. SAS kräver ersättning från tillverkaren Bombardier.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten