Irriterande väntan för Uppsala Air
Publicerad den 15 februari 2006Fördröjningen har orsakats av att Fortifikationsförvaltningen vill pröva om de har rätt att teckna avtal med ett privat bolag vilket aldrig skett tidigare.
Fortifikationsförvaltningens uppdrag är att förvalta försvarets egendom med god ekonomi. I förvaltningens underlag finns inget skrivet som säger att de inte får teckna avtal med en privat intressent - men å andra sidan står det heller inget om att de får göra det - härav prövningen.
– Vi är inte oroliga, säger Mattias Sjölund vd vid Uppsala Air. Men det är irriterande för en entreprenör att behöva vänta ytterligare. Vi har gjort allting som krävs klart förutom miljökonsekvensbeskrivningen som vi inte kan färdigställa förrän avtalen är klara.
För att starta civil flygtrafik behöver flygplatsen byggas om. Banorna skall breddas med fem meter, två taxibanor breddas från tio till 18 meter och en uppställningsplatta tillskapas som kan klara tyngden av en Boeing 757:a i framtiden.
Enbart terminalbyggnaden kommer att kräva en investering av 200 miljoner kronor. Enligt Mattias Sjölund räknar man med att transportera cirka 1 miljon passagerare per år och trolig flygplansflotta blir Boeing 737 eller Airbus A320.
Se tidigare artiklar 2004-11-26 och 2004-05-13 om Uppsala Air.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten