Jettime öppnar besättningsbas på Arlanda

Publicerad den 21 november 2023
Kommentarer
Ett flygplan och 30 kabinpersonal. I och med det utökade samarbetet med TUI nästa sommar startar Jettime en besättningsbas på Arlanda.
TUI satsar stort på Sverige och de regionala flygplatserna nästa sommar. Vid sidan av Arlanda och Landvetter blir det trafik från 17 flygplatser runt om i landet, från Luleå i norr till Kalmar och Malmö i söder. Enbart de fyra regionala flygplatserna inom Swedavia, Luleå, Umeå, Visby och Malmö kommer att ha 160 flygningar till nio olika destinationer. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Att charterflygningarna, som historiskt sett fokuserat på de stora flygplatserna nu etablerar sig på allt fler mindre flygplatser är en utveckling som vuxit fram efter pandemin. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.
Det intensiva flygprogrammet gör att Jettime under nästa sommar är den största samarbetspartnern till TUI när det gäller flygtrafik, vid sidan av egna TUIfly Nordic. En situation som nu gör att jettime tar steget att öpna en besättningsbas på Arlanda.
– Fyrtio procent av vad vi flyger för TUI i stort, flygs från Sverige och det har lett fram till beslutet att öppna en bas i Stockholm, säger Birthe Madsen, Vice President i Jettime till Flygtorget.
Flygbolaget avsätter en B737-800 som baseras på Arlanda inför nästa sommarsäsong och till det behövs cirka 30 kabinpersonal att anställas. På pilotsidan räknar Jettime med att kapaciteten på baserna i Köpenhamn och Helsingfors är tillräcklig.
Basen på Arlanda kommer primärt att trafikera TUI:s charterdestinationer från regionala flygplatser i norra Sverige och Finland och från Arlanda under högsäsong och helger. På vissa flygplatser, till exempel Luleå, Skellefteå och Umeå breddar TUI destinationsprogrammet med upp till sex-sju nya resmål.
– Detta är en fantastisk möjlighet för oss att utöka vår kapacitet på strategiskt viktiga rutter och avgångar, vilket gör att vi kan erbjuda våra kunder ett ännu bredare program med en attraktiv tidtabell, säger Tommy Serban, kommersiell direktör på TUI.
Jettime är noga med att påpeka att kabinpersonalen anställs i ett svenskregistrerat dotterbolag och att de ska omfattas av de kollektivavtal som finns för flygande personal.
– Det är glädjande att kunna göra den här satsningen på flygbranschen i Sverige och vi ser det som att vi går lite mot strömmen i och med det, säger Birthe Madsen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Wrångdal
2023-11-23 16:29

Är det här ytterligare ett steg för att avveckla Tuis egna lilla flygbolag BLX som bara har krympt dom senaste 10åren.
Det är en oerhört tråkig utveckling för Sverige och svenska piloter.
Vill man som svensk jobba som pilot så är en utlandsflytt helt
ofrånkomligt, om man vill få en bra lön och goda villkor ska tilläggas.

Äntligen!
2023-11-21 22:50

Många stockholmare har säkert längtat efter ett jobb med Unionens svenska kollektivavtal och att få slippa den höga danska lönen. Skönt blir också att glömma bort den svenska sommaren och få tillbringa nätterna på ett norrländskt hotell som hittat på sina egna stjärnor. Ännu roligare blir att flyga Rhodos från Luleå och riktigt få rå om sina passagerare två timmar extra jämfört med kollegorna i Köpenhamn. Extra bonus är de extra två timmarna tillbaka och att slippa se sin riktiga familj!

sv thomas
2023-11-21 16:09

Tror inte dansken behöver oroa sig, för höga de-icing kostnader. Som artikeln skriver, så är det sommartrafik de hela handlar om.
Varför skulle de inte tagit i beräkning crew kostnader och annat? Har du sett flygprogrammet?

Tråkigt med ständigt negativa kommentarer!

thomas
2023-11-21 15:43

JT jet time konkat relativt nyligen med 100 miljoner i skulder så frågan hur och på vad de räknar? på nästa samma upplägg flyga på regionala flygplatser.

Hepp
2023-11-21 13:27

Jettime har ju konkat också.

@thomas
2023-11-21 11:52

Jettime har nog hyfsad koll på detta koncept. De har kört charter länge för olika operatörer. BRA borde kanske kikat lite mer på Jettime istället innan man kastade sig in i leken.

Ett kul jobb men det är mycket tid borta från hemmet. Gillar man att övernatta på hotell i Luleå, Umeå osv sisådär 5-6 dagar i rad är det ett bra jobb.

thomas
2023-11-21 11:31

Detta blir dyra operationer med många ferry flighter och flytta crew hit och dit i Sverige med dyra övernattningar och främst i Norrland dyra de icingar.
Hoppas att Danskarna räknat in detta.
Vem tar den ekonomiska risken?
BRA satsningen på charter bör avskräcka

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten