Konkurs hotar Berlins nya flygplats

Publicerad den 4 september 2012
Kommentarer
Den storstilade invigningen i juni i år sköts upp, först till augusti och sedan till nästa år. Men det fiaskot är inte nog för den plågade ledningen på Berlins nya storflygplats. Nu riskerar flygplatsbolaget att gå i konkurs, innan flygplatsen ens är invigd.
Berlin

– Jag vill inte sparka på en som redan ligger men det är en oerhört pinsam affär för hela Tyskland. Det kostar oss mycket stora pengar och vi förhandlar just nu om ersättning för att hela vår satsning på Berlin som ny Hub hela tiden skjuts på framtiden.
         
Det sa Paul Gregorowitsch, Chief Commercial Officer på Air Berlin till Flygtorget när han var på blixtvisit i Stockholm. Flygbolaget är största aktör i Berlin och har planer på att öka ytterligare, bland annat med nya långlinjer från den tyska huvudstaden, planer som ligger på is i väntan på besked om när flygplatsen kan öppna. Visserligen har Air Berlin och Lufthansa tillstånd att öppna nya linjer från Berlins nuvarande huvudflygplats Tegel, men utrymmena där är begränsade och stämmer inte med den service som Air Berlin vill leverera.
         
Men det är inte bara Air Berlin, som bland annat har fyllda bränsledepåer på flygplatsen som de inte kommer åt och som nu riskerar att förstöras, som nu vill ha ersättning för den uppskjutna invigningen av Berlin Brandenburg. Över huvud taget kostar förseningen, det senaste beskedet är att invigningen möjligen kan ske i mars nästa år, det statliga flygplatsbolaget närmare 20 miljoner euro i månaden.
         
Den dräneringen av kassan klarar inte bolaget i längden och enligt uppgifter i tysk press hotar konkurs redan i november om inget drastiskt sker. Men flygplatsen dras också med stora kostnader för att rätta till dels den fallerande brandsäkerheten som var orsaken till att hela den storstilade invigningen fick ställas in, dels upptäckten av ett omfattande byggfusk som kan komma att kosta så mycket som en miljard att reparera.
         
Den nya ledningen för byggprojektet har utlovat besked under september månad när och om flygplatsen kan öppna i mars nästa år. Paul Gregorowitsch är tveksam.
– Jag tror att chanserna är mycket små.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Norden freak
2012-09-04 14:59

Vi i norden har lyckats bra, stäng inte Stockholm Bromma eller Helsingfors Malm, håll igång Söderhamn på sparlåga för eventuella kommande behov. Utveckla befintliga flygfält innan bostadshus byggs för nära inpå och bygg inga nya flygfält.

Putin
2012-09-04 09:43

Berlins borgmästare har fattat modellen. Så här har vi alltid gjort i Ryssland. Alla borgmästare, även jag själv när jag verkade i S:t Petersburg, levde gott på att kräva mutor i samband med nya industrietableringar. Brandskydd var det bästa att angripa.

Ta fram det stora “bruna” kuvertet så löser sig problemet.

pf
2012-09-04 09:39

er en sikker fremtidig cash-cow. Lufthavnselskapet vil løpe tørr for penger, men det er mer spill nå om de vilkår banker/myndigheter gir for fortsatte lån.

Posse
2012-09-04 08:49

KK innan man ens börjat!
Det går bra för flygbranchen ser jag?
Att man orkar hålla på och tror hela tiden att flyget har en framtid!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten