Featured article image

Konkurs i fyra av Norwegians bemanningsföretag

Publicerad den 20 april 2020
Kommentarer
Norwegians piloter och kabinpersonal är i huvudsak anställda i olika dotterbolag i Norwegiankoncernen. Det fortsatta flygstoppet gör nu att flygbolaget tvingas ansöka om konkurs för fyra dotterföretag. Sammantaget berörs 4 705 personer.
Beslutet att ansöka om konkurs för Norwegians fyra dotterbolag Pilot Services Sweden AB, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS och Norwegian Air Resources Denmark LH ApS, har fattats av bolagens styrelser idag måndag. I Norge finns det permitteringsmöjligheter som innebär att staten står för lönekostnaden under permitteringen. Dessvärre finns inte motsvarande permitteringsmöjligheter i Sverige och Danmark vilket innebär att kostnaderna kvarstår även om piloter och kabinpersonal inte arbetar.
Norwegians flygbolag med drifttillstånd i Sverige, Norwegian Air Sweden (NSE) berörs inte. Norwegian har 54 svenskregistrerade flygplan och drifttillstånd i Sverige. Norwegian har inte trafikerat några linjer i Sverige och Danmark på flera veckor till följd av Corona.
– Det här är den värsta krisen någonsin för flygbranschen och vi har gjort allt vi kan för att undvika det som nu sker med våra dotterbolag i Sverige och Danmark. I likhet med våra konkurrenter, har vi bett om statligt stöd i både Sverige och Danmark. Den första formella ansökan till svenska myndigheter skickades för en månad sedan men det har fortfarande inte kommit några konkreta förslag på likviditetsåtgärder. Vi har inte tid att vänta eftersom bolaget befinner sig i akut kris. Våra piloter och vår kabinpersonal är kärnan i vår verksamhet och har gjort ett helt fantastiskt jobb. Det har varit ett mycket tungt beslut och jag beklagar djupt de konsekvenser detta får för de som berörs. Vi arbetar dygnet runt för att ta oss igenom den här krisen och för att komma tillbaka i luften igen, som ett starkare och bättre Norwegian än någonsin och där vi kan erbjuda jobb för flygande personal, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram.
Trots de åtgärder som bolaget redan har vidtagit, i kombination med brist på betydande statligt stöd från svenska och danska regeringarna, finns det inte något annat alternativ. Styrelsen för nedan bolag inom Norwegiankoncernen har idag måndag 20 april fattat beslut om att ansöka om konkurs:
Pilot Services Sweden AB
Norwegian Pilot Services Denmark ApS
Norwegian Cabin Services Denmark ApS
Norwegian Air Resources Denmark LH ApS
 
Till följd av att behovet av piloter och kabinanställda nu är i det närmaste obefintlig har Norwegian även sagt upp avtalen med OSM Aviation och Rishworth som levererar crewtjänster till Norwegian. Dessa bolag har flygande personal i Sverige, Spanien, England, Finland och USA.
De dotterbolag som ansöker om konkurs och avtalen med crewtjänster som har sagts upp påverkar totalt 1571 piloter och 3134 kabinanställda i Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Storbritannien och USA. Cirka 700 piloter och 1300 kabinanställda med bas i Norge, Frankrike och Italien berörs inte.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Långbänken
2020-04-22 09:52

Att minska en stor del av de rörliga kostnaderna stoppar ju en del av flödet. Bolaget har ju dock enorma fasta kostnader (leasing är ett exempel) som dränerar kassan varje minut. Hur långt borta är en total likvidation av Norwegian tro?

andersemanuel
2020-04-22 09:25

Ofoget att ha besättningar placerade i bemanningsföretag måste förbjudas på EU-nivå.
Crew blir en slitochsläng-produkt som juridiskt kopplas loss från flygbolaget. Dessutom slipper nu Norwegian (flygbolaget) alla kostnader jämfört med t.ex SAS, som måste dra en stor del av kostnaden för permitterad personal i Danmark och Sverige. I Sverige får personalen lön (max 189200 kr) i tre månader genom statliga lönegarantin nu. I Danmark liknande setup. Jag lider dock med besättningarna.

susanne
2020-04-21 15:56

Varför får Norweigien inte hjälp av sina grannländer. ????
BÄSTA FLYGSÄLLSKAP GENOM ALLA TIDER .
FY FAN

BER FÖR ER

Torbjörn
2020-04-21 13:10

Helt rätt av staten att inte gå in och pumpa pengar i detta bolag som varit på ruinens brant i många år, som att elda upp pengarna.

Gullan Purser&Service expert
2020-04-21 00:09

Men så tråkigt för mina kabinkollegor, wenche Torunn & Turid, inte kul att söka nya kanonjobb idag. Hoppas verkligen det vänder snart.

Ftjugoett
2020-04-20 22:45

Det är ett stort pyramidspel som går i graven, en stor epok var ex Concorde

Skattebetalaren
2020-04-20 22:35

Att bevilja statligt lån till bolaget med hög ränta – nej från regeringen..
Nu får staten betala hela notan med lönegarantin istället samtidigt som inkomstskatter och arbetsgivaravgifter uteblir för en lång tid framöver.. Snyggt Maggan! ??

Ledsen
2020-04-20 20:24

Sorgligt, det är en stor epok i flygbranschen som går i graven:(

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten