Lågpriskrig i Spanien

Publicerad den 3 oktober 2006
Kommentarer
I dagarna startar nybildade spanska lågprisbolaget Clickair flygningar från sin bas i Barcelona till tolv destinationer.

Det blir till åtta utrikesstäder: Lissabon, Porto, Prag, Moskva, Geneve, Zürich, Dublin och Amsterdam, samt fyra inrikes: Valencia, Sevilla, Bilbao och Malaga.

Tongivande ägare i Clickair är Iberia, Spaniens nationella flygbolag, som tillsammans med fyra andra, mindre ägare, investerar 120 miljoner euro i projektet de närmaste åren.

Clickair, vars namn skall associera till att resenärerna själva skall klicka sig fram till en bokning, kommer att gå ut och tävla på ett aggressivt sätt med olika biljettpriser, en metod som konkurrenterna är väl bekanta med.  

Iberias starka inhemska marknadsposition och kunskap om branschens infrastruktur kommer givetvis Clickair
tillgodo i priskriget. 

Clickair har för närvarande tre Airbus 320, men räknar med att vid årsskiftet 2007/8 flyga med fjorton plan och då ha ca fem miljoner passagerare. Årsskiftet därefter kommer flottan, enligt  prognoser i spansk media, att bestå av trettio plan och antalet passagerare beräknas då bli tio miljoner.

Statistik visar, att cirka 1.8 miljoner resenärer kom till Spanien med lågprisflyg under augusti, som är den mest trafikintensiva månaden under året. Största transportör var brittiska easyJet  med irländska Ryanair som näst spanair, litenstörst. SAS-kontrollerade Spanair var nummer fem.

Som vi tidigare rapporterat om på Flygtorget (senast 06-09-08) kommer både Ryanair och easyJet att starta inrikesflygningar i Spanien. Spanair börjar i november att flyga fem nya inrikeslinjer och en ny utrikes (Madrid – Stuttgart). Tyska Air Berlin vill också expandera sin del av den spanska marknaden. 
   
EasyJet har uppgett att man från februari kommer att flyga mellan Madrid och de två inrikesdestinationerna La Coruna och Oviedo. Man kommer också att ha Madrid som bas för fyra utrikeslinjer till Casablanca, Lyon, Toulouse och Rom.

Ryanair, som har Girona som bas för sina Barcelona-linjer, kommer att växa kraftigt och
bl a flyga på Malmö och Göteborg City Airport. Bolaget skall också flyga spanskt inrikes till Teneriffa och Fuerteventura.  Girona ligger ca 95 km från Barcelona. 
 
Budgetbolaget Vueling, som är spanskägt, öppnar nya routen Santiago de Compostela – Paris. Bolaget har också fyra andra Paris-linjer från de spanska städerna Madrid, Barcelona, Valencia och Bilbao.

Flera aktörer uppges studera den spanska marknaden noga, framför allt gäller det flygbolag
från Italien, Frankrike och östeuropa.

Nyutnämnd VD för Clickair är Alex Cruz. Han har tidigare arbetat för American Airlines i Dallas och för Sabre i London, han har också haft konsultuppdrag för bl a British Airways, Iberia, Cathay Pacific och Jetblue.


Barcelona är Kataloniens viktigaste stad och Clickair skall ha en tydlig, katalansk profil. 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten