Ledningen lämnar LFV
Publicerad den 19 april 2013LFV står sedan igår utan sin högsta ledning. Regeringen har entledigat både Generaldirektör Thomas Allard och styrelseordförande Nils Gunnar Billinger. Enligt uppgift har de själva begärt att få sluta, trots att de båda tillträdde så sent som 2010 och Thomas Allard var mitt inne i ett sex år långt förordnande.
– Vi har inga kommentarer, det är Näringsdepartementet som agerar i frågan, säger presstjänsten på LFV till Flygtorget.
Näringsdepartementets pressavdelning menar att det är en helt odramatisk händelse och en process som pågått en tid. Nils Gunnar Billger ska börja arbete med revision av flygrelaterade frågor inom EU-kommissionen och måste därför avsäga sig alla uppdrag för att undvika jävssituationer.
Thomas Allard lämnar LFV och ”går till en tjänst på näringsdepartementet”, enligt ett pressmeddelande från LFV. Några närmare uppgifter om vad det är för en tjänst har inte presenterats.
– Jag har varit chef för flygtrafiktjänsten i nio år, varav tre år som generaldirektör på LFV. När valet var att fortsätta ytterligare tre eller sex år kändes det naturligt att be att få göra något annat, säger han i pressmeddelandet.
Näringsdepartementet har påbörjat rekryteringen av en ny generaldirektör och en nu styrelseordförande. De blir personer som tar över en verksamhet som befinner sig i ett helt annat konkurrensutsatt läge än tidigare. Enligt Näringsdepartementets pressavdelning kan det innebära att profilen på den nya ledningen kan komma att skilja sig från den som varit rådande fram till i går. Även styrelsens totala sammansättning ska ses över.
Det pekar mot att regeringen nu vill ha en förändring av inriktningen hos LFV.
I väntan på att en ny ledning tar över är LFV’s ekonomidirektör Mikael Larsson tillförordnad generaldirektör och Jan Olsson är styrelseordförande.
Kommentarer
Tråden ballar ju ur lite. Vore intressant om någon utomstående kunde granska den verkliga anledningen till GD;s avgång. Finns ju protokoll som alla LFV-anställda kan läsa.
Ok, jag förstår. Till viss del har du nog rätt. ACR har ju gjort bort sig men tvingas göra en pudel.
Sen är det ju så att ST är oerhört starkt och har sin bas bland/hos kontrollcentralerna. Därmed har du en stor grupp flygledare som “tar kampen”. Det finns inget intresse hos ST att strunta i de tjänsteställena som får ny arbetsgivare och jag är helt säker på att dom står upp för alla. I ärlighetens namn har det ju fungerat så alltid.
Ja varför skulle de bäva? Jo för att som yrkesgrupp bli splittrad är inte bra och har aldrig lönat sig. Vi umgås nog i olika kretsar förstår jag för de jag talar med gillar inte det här och det på goda grunder.
Varför skulle flygledare bäva…?!
Jag tror du har fått det om bakfoten. Jag känner inte många flygledare som tycker avregleringen är något dåligt! I varje fall inte för oss personligen. Att ha ett bristyrke och sen få fler arbetsgivare att välja på… Det måste ju vara bra.
Dock tror jag att de som jobbar inom LFV och inte jobbar som flygledare bör bäva. Eftersom ingen tycks vilja ha utveckling inom flygtrafikledning så får man ju skära ner allt som inte är ren produktion.
GD Allard kämpade både länge & väl mot privatiseringsfundamentalisterna. Nu väntar nog andra takter och bäva månde FL I Sverige och flygvärlden häromkring. Han försökte styra utvecklingen istället för att åka med de rådande bakåtsträvande trenderna.
Du har till viss del rätt men det är konstigt att LFV har ca 650 flygledare och ca 750 “övriga”…! En viss samordning behövs ju givetvis men någonstans blev del lite fel proportion!
@FL, för att kunna leverera högkvalitativa produkter och då behöver du högkvalitativa tekniska system. Skall alla lokala enheter själva anskaffa detta kommer det att bli lågkvalitativa system utan samordning och olika sorter. Efter några år är det helt koas med ett underhåll till skyhöga kostnader. Det funkar inte med en egen ankdamm på varje flygplats. Men visst, de som är FL på HQ kan man med fördel placera ute på de olika tjänsteställena.
Viktigare vad som kommer härnäst. Inte bara GD och ordförande som bromsat utvecklingen. Många, många fler som verkat i korridorerna har haft liknande agendor. Blir tufft att ställa om och vem ska betala och ansvara för våra vidlyftiga affärer i Mellanöstern? Inte billigt!!!
Man måste skilja på HQ (Norrköping) där GD styrde och ställde och resten av organisationen! Tjänsteställena runt om i Sverige är sedan länge moderna enheter som levererar högkvalitativa produkter till bra priser men tyvärr måste vi dras med HQ och allt skit som kommer därifrån. Ingen hade märkt om HQ försvann men besparingarna hade varit enorma!
Så extremt historielöst inlägg! De vanliga foliehattsinläggen som kommer när man diskuterar/debatterar statliga verk/myndigheter. Man tror mycket men vet väldigt lite…
LFV har tex ALLTID haft väldigt låga priser jämfört med omvärlden. Detta trots att de flesta andra länders ATC är statssubventionerat! Läs på och tänk till så förstår du hur fel du har!
LFV resa är densamma som SAS gjort/gör sedan 1995. Många omorganisationer och chefsbyten kommer att bli som vardagsmat för LFV. Vi får bara hoppas att LFV anpassar sig fortare till verkligheten än vad SAS gjort. Lycka till på resan!
GD;s hämnd för 2007, att tokutbilda FL slog visst slint…
Vad kostar inte detta?! Att utbilda flygledare som sen inte får jobb. Ingen har nytta av dessa flygledare för dom kan inte, likt piloter, upprätthålla sitt cert! Galenskap!
Vad är det för ledarskap som visas upp? Mitt i en brinnande omorganisation begär den ansvarige att få bli entledigad, eller hur gick det här till?
Iofs inte speciellt förvånad.
Se upp SJ och banverket!!
Högsta ledningen hos LFV har från dag 1 visat stort motstånd och ogillande av konkurrensutsättning av flygtrafikledningstjänsten. Märkligt kan man tycka då riksdag och regering har en annan intention. Det finns så många skeenden i ledningens beslut som ska ifrågasättas. Spanien, överklagandeprocesser, utbildningen i Norrköping och senast Mellanöstern.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten