Malaysia Airlines stänger Stockholmslinjen
Publicerad den 8 september 2006Malaysia Airlines har beslutat sig för att lägga ned sin flyglinje Kuala Lumpur-Stockholm, och vidare till New York, från den 15 januari nästa år. Från detta datum går det nu nämligen inte längre att boka sig, utan man slussas vidare till KLM.
Bilden th: Malaysias B 777-200, foto H Norman
Nedläggningen sker trots att linjen Stockholm-Kuala Lumpur enligt uppgift har 80-90 procents beläggning.
Mats Sigurdson, chef flygmarknad, LFV Stockholm/Arlanda Airport, bekräftar att han också så sent som i går kväll definitivt drog slutsatsen, att bolaget ämnar sluta flyga på Arlanda - detta trots att man på Arlanda inte fått någon officiell bekräftelse på detta från det malaysiska flygbolaget.
"Problemet är inte att det är något fel på rutten, det är inte marknaden som har sviktat", säger Mats Sigurdson till Flygtorget @irmail. "Det är i stället tydligen så att det är Malaysia Airlines som inte fått lönsamhet på linjen, precis som de inte heller fått det på många andra av sina interkontinentala linjer."
Är ni besvikna?
“Ja, men det är en del av verksamheten att det sker omvärderingar. Men mest besvikna har de svenska konsumenterna anledning att vara. Det är en väldigt fin linje ut i världen. Nu förlängs restiden med 4-6 timmar när man i stället för att flyga direkt till Kuala Lumpur måste byta flyg någonstans i Europa.”
Både Arlanda flygplats och Stockholmsregionen gladde sig stort – och såg det som en stor fjäder i hatten – när Malaysia Airlines började flyg Kuala Lumpur-Arlanda-New York i början av november 2004.
När Malaysia Airlines Boeing 777-200 för första gången flög in på bana 19R, efter en 12-timmars direktflygning från Malaysias huvudstad, väntade landshövding Mats Hellström, generaldirektör Lars Rekke och flygplatsdirektören Kerstin Lindberg-Göransson och några ambassadörer i Arlandas VIP-rum för att fira ankomsten av denna så ovanliga, men välkomna, “fågel“.
Förbindelsen, med tre flygningar i veckan, förklarades öppen med vackra ord och positiv framtidstro, samt folkmusik från Sigtuna.
På Grand Hotel i Stockholm tog sedan Malaysia Airlines koncernchef Ahmad Fuaad (bilden th)och emot en betydande skara från både svensk och malaysisk media och sade bl a:
– Vårt mål är att vår nya linje Kuala Lumpur-Stockholm- New York ska bli daglig. Det är vår grundpolicy att operera med dagliga linjer. Den främsta orsaken till att vi inte från början flyger dagligt är, att konkurrensen på Atlanttrafiken från New York är så hård.
– Vi måste först få fler passagerare från New York. Därefter får vi efterhand utvärdera möjligheten att flyga dagligt. Men det är alltså vårt mål. (Flygtorget @irmail 3 november 2004).
Men Malaysia Airlines, kontrollerat av den malaysiska staten, har brottats med svåra ekonomiska problem. Bolagets förlust 2005 uppgick till motsvarande drygt 2,6 miljarder kronor (Flygtorget @irmail 31 mars 2006). Trots ett hårt åtgärdspaket som tillkännagavs i våras beräknades då också årets förlust komma att hamna på motsvarande drygt 1,2 miljarder kronor.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten