Med SAS riskerar politiken att gå före affärslogiken

Publicerad den 1 september 2008
Kommentarer
I SAS pressade situation är alternativen få och om flygbolagets vd Mats Jansson inte lyckas få till stånd en försäljning är risken stor att han får gå till ägarna för att be om kapital till nya flygplan. Lufthansa är den naturliga köparen men när det gäller SAS finns alltid risken att politiken går före affärslogiken. Det skriver i dag DN:s Patricia Hedelius i en krönika.

Den svenska staten kan nog lämna ifrån sig ägandet men Danmark och Norge ger inte upp lika lätt. Om det inte finns en köpare lär Norska staten gladeligen ställa upp med pengar och i så fall kommer Danmark och Sverige vara tvungna att skjuta till sin andel för att rädda SAS, skriver Patricia Hedelius.

Hon menar att SAS läge är akut på grund av det höga oljepriset men bränslet är inte roten till det onda:

– SAS konkurrenter är 20 till 30 procent mer effektiva. I reda siffror innebär det att piloter på andra flygbolag jobbar 700-750 timmar om året medan SAS piloter arbetar 550-600 timmar.

Avgörande är bolagets framtida flygplansflotta: de flesta plan kommer att vara omoderna om ett par år och på pappret skulle en beställning av nya plan kosta 50 miljarder kronor.

– Inget kostnadsprogram i världen kan få SAS att lyfta, skriver Patricia Hedelius.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten