Norwegian blir tre olika flygbolag
Publicerad den 16 oktober 2013Norwegians styrelse beslutade igår om hur den framtida bolagsstrukturen ska se ut. Norwegian Air Shuttle fortsätter vara övergripande moderbolag. Under moderbolaget upprättas två nya helägda dotterbolag med egna drifttillstånd, AOC, ett i Norge och ett inom EU. Bolaget ska nu fastanställa piloter vid baserna utanför Skandinavien.
I ett pressmeddelande beskriver Norwegian de viktigaste förändringarna:
• Nytt norskt driftsbolag med egen AOC i Norge som utgår från de nuvarande skandinaviska baserna
• Samtliga anställda piloter i Skandinavien överförs till det norska driftsbolaget med nuvarande löne- och arbetsvillkor. Övriga anställda i Norwegian Air Shuttle berörs inte
• Upprättande av ett eget EU driftsbolag som säkerställer nödvändiga trafikrättigheter för att flyga ut från Europa
• Inhyrda piloter erbjuds fast anställning lokalt i de respektive resursbolagen. Först ut är basen i Finland där piloterna erbjuds fast anställning under första kvartalet 2014. Därefter följer baserna i Spanien och England.
– Norwegian går från att vara ett skandinaviskt till ett internationellt företag och organisationsstrukturen behöver moderniseras och anpassas därefter. Vi är först och främst beroende av att säkerställa trafikrättigheter på nya marknader, samtidigt vill vi behålla en norsk förarankring med ett nytt norskt driftsbolag. Målet är att säkerställa att Norwegian i framtiden kan vara ett starkt och konkurrenskraftigt globalt flygbolag som skapar värde och erbjuder trygga arbetsplatser för alla, säger Norwegians vd Björn Kjos.
Den nya strukturen ger en större grad av likabehandling gällande karriärmöjligheter oavsett vilket land man har som bas. Dessutom säkerställs en tydligare lokal förankring med bland annat fast anställning, skriver bolaget i pressmeddelandet.
Kommentarer
Liknar det system EasyJet har!
Det är ju inte konstigt att man är anställd i det landet man har bas. Dessutom mer moraliskt riktig att betala skatt i det landet man vistas.
Verkar vara en del på det här forumet som inte varit utanför Sveriges gränser…
Norge har väl eller hade en av de största handelsfartygsflottorna men typ en bagge per båt.
Så de kan den branschen.
De anställda bör passa sig noga för dessa med nya företag i skumma länder som ska bemanna flygplanen. När ni väl är under irländsk lagstiftning kan ni säga hej och tack!
Fast anställning i vad? Ett svenskt företag? Ett postlådeföretag på Jersey? Var inte så naiva, det som kommer erbjudas är permanent kontrakt i ett kontraktsföretag, inget annat.
Hur mycket är en fast anställning i ett bemanningsföretag värt?
Moderbolaget kan öppna nya bemanningsföretag och så förlorar de i det första bemanningsföretaget sina jobb.
Blåmössorna på SAS blev av med en angreppspunkt på DY. Nu letar dom efter en ny. Det är därför det är så tyst:-)
Jo eftersom de flesta på detta forumet är “så kallade piloter” så förstår jag varför ingen säger något. Nu kan ni inte klaga längre och då är det inte roligt längre så ni sätter er framför fsx och leker pilot.
Helt otroligt att det inte är 500 inlägg om detta då ett flygbolag med kontraktsanställning går till fast anställning?! Det är ju precis vad alla klagar på, att bolagen går från fasta anställningar till kontrakt. Var är alla som har klagat på allt detta?!
Hemvändarna lär få vänta länge på att få en bas i Norge/Sverige/Danmark om det är olika bolag?
Man flyttar de stora kostnadsposterna för att skydda moderföretaget. Ett enkelt och modernt sätt för att snabbt kunna lägga ner olönsamma delar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten