Nu går Boeing 737-400 i pension hos SAS

Publicerad den 4 november 2013
Kommentarer
Nyligen var det MD 80 som pensionerades och nu är det dags för nästa utfasning när SAS pensionerar Boeing 737-400 och Boeing 737-500. Samtidigt föryngras den samlade flygplansflottan betydligt.
SAS Boeing 737

SAS Boeing 737

Det är bara en dryg vecka sedan som SAS ställde av sin sista MD 80, trotjänaren som flugit i nära tre decennier på hela det skandinaviska och europeiska linjenätet. Det var en händelse som omgärdades med en hel del uppståndelse, avskedstal, fullbokade avslutningsflygningar och donation av den sista maskinen SE-DIR till SAS-museet i Oslo.

Samma uppståndelse lär inte nästa utfasning av flygplansmodeller åstadkomma. Innan året är slut ska Boeings två Classic-modeller B737-400 och B737-500 tas ur produktionen hos SAS. Det var flygplanstyper som togs in i flottan när SAS och Braathens slogs ihop och har flugits med 120 stolar i 500-versionen och 150 stolar i 400-versionen. Liksom de nu pensionerade MD 80-maskinerna har de tjänat länge och väl i SAS, några av dem en bit över 20 år.

Braathens Boeing 737

LN-BRX i Braathens färger

Boeings 737-400 och -500 modeller premiärflögs 1988 respektive 1989 och sammanlagt tillverkades 486 Boeing 737-400 och 389 Boeing 737-500.

Tre av de kvarvarande B737-classic har redan slutat flyga i SAS-färgerna medan de återstående, två B737-400 och två B737-500 gör sina sista turer under november och december:

LN-BRH, B737-500 den 11 november

LN-BRE, B737-400 den 23 december

LN-BRX, B737-500, den 23 december

LN-BRQ, B737-400, den 30 december

– Att vi flyttat fram utfasningen till i år är faktiskt en viktig milstolpe för SAS. Redan från 2014 är SAS det första skandinaviska flygbolaget med en ren Next Generation-flotta eftersom alla våra kvarvarande modeller, B737-600, B737-700, B737-800  är Next Generation, säger Tormod Sandsto på SAS till Flygtorget.

I och med att de drygt 20 är gamla Classic-modellerna försvinner föryngras också hela flottan väsentligt och genomsnittsåldern blir 11 år. Samtidigt fortsätter infasningen av nya Boeing 737-800 och från och med 2016 också Airbus A320NEO.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Åke
2013-11-07 12:42

Du tar fel. 😉
Linjeflyg hyrde inn postens Falcon Air (nya Boeing 737-300Quick Change) för att konkurrera mot SAS LLA – ARN, GOT – ARN, MMX – ARN. Linjeflyg skulle själv flyga till London, bl.a. Men så gick det inte…..

Dappen
2013-11-06 16:53

Bra att man stoppar undan en individ utan att den får ta omvägen via brandplatsen. Vore fint om man passade på att tavara på Convairen SE-CCX på Bromma som definitivt också förtjänar att representera en viktig flygplantyp i den nordiska flyghistorien.

Dappen
2013-11-06 16:52

Bra att man stoppar undan en individ utan att den får ta omvägen via brandplatsen. Vore fint om man passade på att tavara på Convairen SE-CCX på Bromma som definitivt också förtjänar att representera en viktig flygplantyp i den nordiska flyghistorien.

pf
2013-11-06 16:33

fløy vel ikke i konkurranse- de hadde vel få overlappende linjer…..eller tar jeg feil

Harry
2013-11-06 13:16

Åke har helt rätt. Att sedan staterna inte önskade en full konkurs i Linjeflyg och Braathens kan man förstå.

Danskarna hade fått hjälp med Conair. Där satt Den Danske Bank med ett stort ägande. Styrelseordförande där var Tage Andersen. Han satt också i SAS styrelse. Conair plus Scanair blev Premiär.

Alla tre staterna hade fått hjälp att undvika var sin konkurs.

Åke
2013-11-06 11:00

Ekonom, det var Bilspedition som ägde Linjeflyg. Regeringen ville ha konkurrans på svenska inrikesnätet, och Linjeflyg “ombades” etablera konkurrerande linjer. När Saddam Hussein invaderade Kuwait i august 1990, och specielt när Operation Desert Storm genomfördes Januari – Februar 1991, så försvann flygrädda passagerare från Linjeflyg. Deras inntäkter försvann, och SAS lyckades köpa upp en konkurrent innan Linjeflyg var konkurs. Och Sverige återvände till normalen.

Harry
2013-11-05 14:42

Läs SAS årsredovisning för 2012 på sasgroup.net. Den finns under “investor relations”, “annual reports”. På sid 12 har du en intressant graf som visar kostnaden att flyga de olika B737-modellerna utslaget per pax/stol. Under ca 125 passagerare är -600 billigare än -700 Winglet. Under ca 158 passagerare är en -700 Winglet billigare än en -800 Winglet. I övrigt har du helt rätt.

påläst
2013-11-05 12:24

Linjeflygs Boeingar överfördes till ett engelskt bolag ca 1-år efter sammanslagningen LIN/SAS Den modell av Boeing 737/600 som SAS köpte var helt standard. Att den inte blev en ekonomisk hit berodde på att den kostade lika mycket i drift som B-700 utslaget /pax/stol

Ekonom
2013-11-05 12:15

Linjeflyg och Braathens var inte konkursmässiga när SAS 1993 införlivade dessa bolag i SAS. Anledningen var avregleringen av marknaden. SAS ägde delar av dessa bolag och ville naturligtvis inte konkurrera med sina egna dotterbolag. Ganska logiskt tyckte SAS VD på den tiden. Det tyckte jag också.

Rulle
2013-11-04 20:23

Fn!!!
Om 10-15år kommer SAS ha en enhetsflotta ju!!!!
Imponerad!!

thomas
2013-11-04 13:03

en intressant aspekt
både linjeflyg och Braathens var konkursmässiga när SAS köpte för miljard belopp helt i onödan + fick dessa plan på halsen

Boeing 737-500
2013-11-04 10:18

En rad Boeing 737-500 kom in i SAS via Linjeflyg vilket var betydligt tidigare. Dessa är redan utfasade.

Dr Pilot
2013-11-04 09:33

MD:n är ju teoretiskt fortfarande kvar den med efter som DAT hoppar in och kör med den åt SAS.

Kan läsa
2013-11-04 09:09

Om du läser texten så står det
”Det var flygplanstyper som togs in i flottan när SAS och Braathens slogs ihop”. SAS var med andra ord inte inblandade i inköpet.

Nisse
2013-11-04 09:02

dessa “gamla” 737″ återkommer ju direkt tillbaka i SAS trafik men nu under Jet Times AOC,JT.Ren utflaggning av flygplan o produktion till låg kostnadsbolag inhyrt av SAS.
Fy faan

E Udet
2013-11-04 08:56

Ett annat skäl till att 737 maskinerna blev kvar så länge var att SAS beställde dem med specifikationer som gjorde dem omöjliga att få ut på marknaden igen (läs felköp). Eller minns jag fel?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten