Nu ska Norrköpings flygplats säljas

Publicerad den 2 juni 2021
Kommentarer
Vem vill köpa Norrköpings flygplats? Det ska kommunen nu ta reda på när upphandlingen av flygplatsen drar i gång. I potten finns bland annat drygt 70 miljoner i driftbidrag.
De två tvillingflygplatserna Norrköping och Linköping har helt olika utveckling. Medan Linköping lyckats dra till sig KLM och linjetrafik till Amsterdam, står Norrköping, trots ihärdiga försök, utan reguljära linjer. Istället är det charter och frakt som gäller på flygplatsen. 
Det senaste året har en utredning rullat på om hur framtiden för Norrköping ser ut och den kom inte helt överraskande fram till att en försäljning är det bästa sättet att garantera fortsatt flygtrafik i Norrköping. 
Det beror i sin tur på att det finns ett intresse från privata aktörer att ta över flygplatsen, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare. Det är det svenska företaget Independent Business Group, tidigare baserat i Hong Kong men sedan början av året överflyttat till Sverige och Norrköping, som är intresserade. Verksamheten är inriktad på flygbranschen, bland annat med utveckling av olika system för flygtrafikledning, klimatsmart flygande och drönare. Bland kunderna finns bland andra Qatar Airways.
– Vi är absolut intresserade. Vi har ganska länge haft ett intresse för flygplatsen och kommunens budskap i dag är jättepositivt. Norrköping är en stad med förutsättningar att utvecklas inom flygsektorn. Det är ett bra läge och en region med många människor som kan nyttja flyget, sa Jesper Low, vd på Independent Business Group i en tidigare kommentar i ärendet. 
Det intresset ska nu testas på allvar i och med att Norrköpings kommun gör allvar av planerna på att sälja flygplatsen.
– Vi kommer att inleda upphandlingsprocessen med att bjuda in intressenter till att ansöka om att få lämna ett anbud. Därefter bjuds högst fem anbudsgivare in till att lämna anbud. För att skapa bra framtida förutsättningar kommer den som tar över flygplatsen att få ett driftbidrag under de tre första åren, säger Anna Thörn, kommundirektör och vd för Rådhus AB.
Den som vinner upphandlingen får ett årligt driftbidrag under tre år, högst 23,8 miljoner per år och maximalt 71,4 miljoner kronor under avtalstiden. Men det finns vissa villkor för att kunna kvittera ut driftbidraget, bland annat ska flygplatsen nå upp till 100 000 passagerare per år. Går affären i lås blir Norrköpings en av få privata flygplatser i landet.
Alternativet, att helt lägga ner flygverksamheten i Norrköping har även det en prislapp, 35 miljoner, enligt kommunens beräkningar. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

RIX
2021-06-03 08:39

Ja, varifrån kommer den där myten om att Norrköpings flygplats är en frakflygplats?
Är det inte en renodlad charterflygplats?

BAX
2021-06-02 17:20

Norrköpings flygplats har inget fraktflyg över huvud taget. Undantaget är den mycket speciella nischen som gäller import av islandshästar. Här har flygplatsen övat upp en betydande kompetens. Den byggnad som tidigare hanterade flygfrakt är utstängslad från terminalområdet och såld till extern aktör.

100 gitarrer
2021-06-02 12:51

Alla tre måste finnas kvar. NYO är en del av trafiken till Stockholm, vilket NRK och LPI aldrig kan bli. LPI behövs pga SAAB. NRK kan fortsätta med frakt och reguljärtrafik.

Pellestopp
2021-06-02 10:53

Ja, lägg ner Norrköping och Skavsta. SAAB har fortsatt behov av SAAB-fältet och försvarsmakten har inte plats på Malmen.

Anonym
2021-06-02 09:17

Skavsta, Norrköping, Linköping flygplatser ligger för nära varandra. I samma upptagningsområde. Att dela upp kunderna på 3 st flygplatser är att kanibalisera sig själv. Lägg ner 2 av dem & satsa allt på 1 istället. Centralisering tjänar alla på i det lokala området.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten