FarCargo är ett helt nytt fraktflygbolag baserat på Färöarna men med en Boeing 757 på svenskt register. Det tillhör ovanligheterna.
Nya fraktflygbolaget FarCargo på Färöarna står nu klara att börja flyga färsk fisk från Vágar till USA och Västeuropa, eventuellt via Skottland. Det ska ske i samarbete med spanskägda, men svenskregistrerade, West Atlantic Sweden. För ändamålet har man leasat in en 22 år gammal Boeing 757-200, som flugit i American Airlines i 20 år, stått avställd i två, flugits till Xiamen i Kina och byggts om till en 757PCF. Nu är den målad i Far Cargos färger under registreringen SE-RLE och med namnet Eysturöy, efter Färöarnas nästa största ö, känd för rikt fiske och fågelliv.
Ursprungligen skulle Far Cargo leasat in en drygt 30 år gammal 757F, men fick möjlighet till en yngre maskin. Boeing 757 är en av få flygplanstyper att använda på Vagar Airports 1800 meter långa bana.
West Atlantic Swedens flotta på totalt fyra svenskregistrerade Boeing 737-800BCF har minskat till tre, sedan en överförts till moderbolaget närstående Swift Air i Spanien. Före pandemin hade West Atlantic Sweden en flotta på som mest 40 fraktflygplan. Planer fanns på att ersätta de åldrade BaE ATP-fmaskinerna med ATR-72F men det genomfördes aldrig. En sista, av de en gång 33 ATP, SE-MAM, har sålts vidare till Transafrican Air i Kenya, efter drygt 35 år i luften.
Totalt sett är svenskregistrerat fraktflyg krympande. Amapola har nästan helt gått över till passagerarflyg, de två två aktiva fraktplanen flyger Trondheim-Oslo, samt som underleverantör till Zimex, på Malmö-Stockholm. Schweziska Zimex flyger idag posten i Sverige med ATR-72 och ATR-42.
Stora på frakt runt Östersjön är polska SprintAir och SwiftAir, i samma spanska koncern som West Atlantic Sweden. Även estniska Airest samt på senare tid Nyx-Air expanderar på regional frakt, främst med ett dussintal Saab 340F. Nyx-Air har även fått sina första Saab 2000F respektive ATR-72-500F. Till fraktaktörer i området får även räknas lettiska RAF-Avia, liksom snabbt växande Bluebird Nordic, registrerat på Island och snart även med AOC i Slovakien, där räknar man med 25 Boeing 737-800BCF inom nära framtid. Bluebird ägs av Avia Solution Group, som även ligger bakom bland andra Smart Lynx och Avion Express och, om än med formellt huvudkontor på Irland, styrs från sitt glaspalats på Vilnius flygplats och ägs i Litauen.
Örebro, Malmö och Jönköping är, vid sidan av Arlanda och Landvetter, tre nav för fraktflyglinjer på Sverige där UPS och ASL är stora aktörer; så fraktflyget växer, men inte i svensk regi. I Norge fortsätter fiskexporten med kraftig tillväxt på vingar ut från Oslo-Gardermoen och Harstad; dock på utomeuropeiska vingar med tyngre Boeing 747 och Boeing 777F. Men snabbast tillväxt har nog, föga förvånande, vårt södra grannland Danmark, där Maersk Air Cargo, tidigare Star Air, gått från tio till drygt tjugo Boeing 767F på ett drygt år, även om de inte flyger så mycket på hemmaplan.