Nytt direktflyg Arlanda-Bangkok i december
Publicerad den 29 augusti 2004Eastjet vill vara Skandinaviens enda arrangör av lågprisflyg mellan Skandinavien och Thailand. Huvudkontoret ligger i Göteborg, en ort som börjar utvecklas till flygets Gnosjö.
–Det har varit ett fantastiskt gensvar, säger Robert Peric, Marknadschef på Eastjet till Flygtorget. -Bara idag har vi tagit emot uppåt 100 bokningar. Fortsätter det så här får vi sätta in extra flygningar. Han är även marknadschef på Scandjet AB, en arrangör som ordnar resor från Göteborg och Stockholm till det populära resmålet Kroatien.
Eastjet är en svensk flygresearrangör som delvis ägs av Orient Aviation Group samt svenska investorer i resebranschen. Bolaget samarbetar idag med Orient Thai Airlines som är ett av de största flygbolagen i Thailand De flyger både inrikes och utrikes och Eastjet säger sig kunna sälja deras biljetter till subventionerade priser. Orient Thai flyger mer än 500.000 passagerare om året inom Thailand och Asien, meddelar bolaget på sin hemsida.
Andra försök men direktflyg till Thailand gjordes i ett samarbete med det thailändska flygbolaget PBAir. Det gick i stöpet 2001, bland annat som en följd av terroraktionerna den 11 september. Då skulle man flyga från Skavsta till Bangkok och Phuket men det svenska förjäljningsbolaget kom på obestånd och flera passagerare förlorade gjorda inbetalningar (detta hade dock ingen med huvudmännen bakom nu aktuella Eastjet att göra). Traffic Europa, Air Olympic och Goodjet var andra icke flygbolag eller så kallade flygreseorganisatörer som kommit på obestånd med förluster och inställda resor för många resenärer.
Efter detta gjorde Luftfartsverkets myndighetsdel, på uppdrag av statsrådet Ulrica Messing, en utredning i samarbete med Konsumentverket hur man skulle kunna eliminera risken för ett upprepande. Men initiativet kom av sig efter att man lämnat en rapport med förslag om en svensk särbestämmelse om auktorisation av de som säljer flygresor. I flera länder i Europa har man istället löst problemet med obligatoisk försäkring, en metod som inte Luftfartsverket eller Näingsdepartementet ännu gått vidare med.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten