Nytt liv i Boeing 767
Publicerad den 22 september 2015Det är tio år sedan SAS pensionerade sina Boeing 767 och ersatte dem med Airbusmaskiner. Så har också många andra flygbolag gjort. Men det är fortsatt liv i flygplansmodellen. Faktum är att Boeing nu har beslutat att öka produktionstakten på fabriken i Everett.
Det är den stora orden från FedEx på 50 maskiner som gör att läget ljusnat på den lina som bygger B767-modellen. Samtidigt pekar mycket på att det amerikanska flygvapnet vill ha 179 flygplan i version KC-46 som används för lufttankning.
Med en orderbok på över 200 flygplan räknar nu Boeing med att dra upp produktionstakten från dagens 1,5 maskiner i månaden till 2,5.
Kommentarer
KC-46 är byggd på B767-200er vilket är en mindre plattform än en B777. Militären behöver utrustning som är billig och väl beprövad vilket gör att bränslepriset inte spelar en lika avgörande faktor. FedEx väljer B767-300F då den är relativt billig och orderlistan är hyfsat smal vilket gör att de kan få tag i planet omgående.
Kunden vet nog vad dom köper! B777 är troligen för stort, ingen vill ju köpa ett onödigt stort plan då det bara skapar onödigt stora kostnader.
Bra maskin, men varför inte en betydligt modernare B777
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten