Pilotfack tvingar Delta till konkursskydd!?

Publicerad den 3 juni 2004
Kommentarer
De tidigare låsta löneförhandlingarna med pilotfacket hos Delta Airlines verka komma igång igen. Chefen för detta världens tredje största flygbolag har vidtagit en hel rad av åtgärder som kan komma leda till att Delta inom kort söker konkursskydd under Chapter 11. Efter att bolaget ledning har kontrakterat advokatbyrån Davis Polk & Wardwell i New York, byrån som är specialiserad på företag som söker skydd under den amerikanska rekonstruktionslagen Chapter 11, kan man inte längre dölja sina avsikter.
 

Delta Airlines VD Gerald Grinstein har meddelat att piloterna måste sänka sina löner, men de har inte velat förhandla sedan januari. Michael Linenberg – analytiker hos Merrill Lynch – ser meddelandet från Grinstein som en möjlighet att rädda undan Delta från Chapter 11 och hitta andra lösningar för en fortsatt rekonstruktion, men hans optimism delas inte av alla. Det är stora värden som står på spel och en fråga om säkerheter och prioriteringar.


Det finns många akuta problem hos Delta. Kostnaderna för personal är för höga, Delta har också för dyr administration och kostnaderna för kundbonusprogrammet SkyTime är gigantisk. Försäljningskostnaderna via resebyråer är också på tok för höga. Allt detta har lett till att Delta, genom en lägre kreditvärdering, fått mycket dyra lån vilket nu är ett stort bekymmer.
I ett försök att komma tillrätta med skuldbördan har man engagerat Private-Equity-House Blackstone som dock inte vill lämna några besked vari uppdraget består. Analytikern Mike Boyd hos Boyd Group menar dock att Blackstone har engagerats för att söka efter möjligheterna att rensa i balansräkningen oh därigenom höja Deltas kreditvärdighet.
 
UnitedDen ekonomisk ansträngda situationen i Delta har lett till att de fordringsägare som inte har säkerheter samlas under ett gemensamt paraply som organiseras av Saybrook Capital,  vilken på motsvarande sätt sköter bevakningen i United Airlines förvaltning under Chapter 11. Imorgon torsdag den 3 juni har Jonathan Rosenthal, partner i Saybrook Capital, uppmanat alla fordringsägare till en telefonkonferens där avsikten är att bilda en grupp som skall omfatta ca 60% av de icke prioriterade fordringsägarna. Det lär bli en rekordstor telefonkonferens med över 20.000 fordringsägare uppkopplade.
 
Att leverantörerna gör detta nu, när Delta inte vill säga något om ett stundande konkursskydd, beror på att när (om) detta blir ett faktum så blir det är svårare att organisera sig. Man vill helt enkelt vinna tid och uppträda som en stor partner för en fortsatt verksamhet den dag som Delta tvingas att söka skydd mot fordringsägarna.
 
CockpitPilotföreningen som hittills visat ett ointresse med att sänka sina löner har signalerat att man är beredd till nya samtal. Om det finns tid för detta kommer de närmaste dagarna att utvisa. 
Delta kräver 34% lönereduktion men fackföreningen var tidigare varit beredda att gå med på en sänkning med 9%.Men det handlar inte bara om lönekostandsreducering. Det handlar om förmåner, bonus, arbetstider och andra förmåner som gjort att USAs piloter varit extra gynnade.


Åtgärderna som bolaget vidtagit de sista dagarna är alldeles tydliga. Delta har en förhållandevis stor men snabbt sinande kassa på cirka 2 miljarder dollar med vilken man kan hålla bolaget flygande fram till hösten. Man kommer därför att söka skydd under Chapter 11 rätt snart för att med denna stora kassa kunna fortsätta sin verksamhet och underlätta en rekonstruktion. Man har lärt sig av misstagen från andra flygbolag – United och USAir -som befinner/befunnit sig i Chapter 11. När kassan är för liten har rekonstruktionen blivit besvärlig.


De flesta av USAs traditionella flygbolag befinner sig i en brydsam situation,. Flera av storbolagen är delvis personalägda, och utvecklingen visar att detta inte är någon garanti för bättre lönsamhet eller förståelse hur ett flygbolag skall drivas. Sanningen är den att de flygbolag med tydliga ägare och en ledning som driver flygbolagen med fokus på kostnader är överlevarna.



Toni Liten

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten