Rekordlågt antal flyghaverier 2003!
Publicerad den 2 januari 2004Förra året var ett extremt bra år från flygsäkerhetssynpunkt. Statistiken visar på 25 haverier med omkomna. Så få olyckor med flermotoriga trafikflygplan har inte skett sedan man började räkna. Det näst bästa året var 2001 med 35 haverier världen över. Utvecklingen bekräftar en positiv trend som inleddes 1989.
När det gäller antal omkomna blev det 2003 inte något rekordår i positiv bemärkelse, men nästintill. 677 omkom under 2003 och färre har bara omkommit två gånger tidigare, 1984 omkom 644 och 1954 var det 648 som fick sätta livet till. Då bör man ha i minnet att flygtrafiken ökat kraftigt edan 1984.
Afrika är den region som har den sämsta statistiken. Endast 3 procent av alla världens starter sker i Afrika men hela 28% av haverier med omkomna. De tre som skedde med stora flygplan och många omkomna var alla med äldre flygplan som utrangerats från väst.
Bilden: En Boeing 727 av äldre modell. Den flygplantypen stod för årets sista stora haveri i Afrika.
I Europa och Nordamerika är trenden med en allt färre haverier inom civil, kommersiell luftfart tydlig. I USA skedde några med mindre regionalflygplan. De två som skedde nära Europa 2003 var i Turkiet.
Orsakerna till förra årets haverier är bland annat kontrollerad flygning in i terräng som stod för 36 procent av haverierna (9 st). Ett sådant haveri skedde till exempel i Sydamerika med en FokkerF28. Med moderna flygplan, bättre utbildning och navigationshjälpmedel skall sådana haverier helt kunna undvikas.
Haverier vid start eller landning stod som vanligt för en stor del av de 25 haverierna. Bland annat 3 i Afrika, den senaste straxt före jul. Flygplanet, en gammal Boeing 727-200, var enligt uppgift fel lastat och banan för kort i det varma vädret.
Det finns alltså en hel del att göra för att förbättra statistiken ytterligare. Noll-visionen är inom räckhåll. Bättre flygplan, flygplatser och utbildning är nyckeln. De gamla flygplanen utan moderna hjälpmedel måste fasas ut snabbare eller modifieras. Luftfartsmyndigheterna i många länder – inte minst tredje världen -behöver stärka sin kompetens och oberoende.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten