Rekordstort intresse för storstadsresor
Publicerad den 26 april 2005Att storstadsresandet spås starka framtidsutsikter bekräftas av att Stenbecks-sfärens Metro Modern Media nu introducerar Metro Travel, som ska satsa särskilt stort på att sälja hotell och resor till populäraste städer.
Resfeber uppger att man första kvartalets i år ökat försäljningen av flygresor med hela 41 procent, jämfört med samma period förra året.
– Siffrorna rymmer väldigt mycket city-weekend-resor, säger Eva Lundström på Resfeber. – New York har gått upp 200 procent, Budapest 45 procent och London hela 48 procent, trots att det ju är dyrt i London.Richard Johansson på Airtours säger, att man marknadsför sig hårt för att ta marknadsandelar och för att lägga beslag på en så stor del som möjligt av den växande marknaden.
–Malta går bra, liksom Istanbul, Rom Barcelona, Prag, Budapest, Tallinn och Riga, säger Richard Johansson. -Till de städer där vi använder reguljärflyg för våra resor är London störst, 40 procent. Paris är näst störst.
-Störst volymer har vi till Barcelona, Istanbul, Rom och Bologna, med Florens, eftersom vi dit har egna flyg. Lite svagt går bara Berlin, delvis därför att hotellen där tidigare erbjöd kampanjpriser som man nu höjt igen.
Bakom Metros nysatsning på resor står två tungviktare i resebranschen, Olle Tönnervik, f d VD i Ving-gruppen och Pär Kjellin, f d VD, My Travel Online.
–Vi två satte oss ned och bestämde vilken typ av resande vi ville satsa på och så gjorde vi en önskelista på vem vi ville samarbeta med, berättar Olle Tönnervik för Flygtorget. -Vi satte Metro högst och gick dit först och Pelle Törnberg tände på vår idé direkt. Metro Travel ska prioritera storstadsresande, vilket ju också passar Metro´s storstadsprofil.
Olle Tönnervik säger att storstadsresande har identifierats som den sektor av resande som de kommande åren kommer att öka mest i Europa. Ett huvudskäl är lågkostnadsflygen, ett annat att priserna hålls nere därför att resorna kan säljas online utan dyra butiker.
–Affärsidén är att ge kunderna ett bra pris, jobba med små men bra hotell, bara via Internet, inga tryckta kataloger, säger Olle Tönnervik (bilden). –Vi har också en stor fördel genom att kunna marknadsföra resorna själva, via Metro.
Metro börjar med resor inom Skandinavien i år, utökar till ett tiotal städer i Europa nästa år och därefter vidare.
Men tankarna framöver är storslagna. På sikt tänker sig Metro Travel att sälja resor ut från alla Metro-städer i världen, idag 75 stycken.
Ving är störst på storstadsresor bland de stora semesterrese- och charterarrangörerna. Men Ving har medvetet sänkt volymerna till förmån för en ändrad och mera lönsam produktion av kortresor till storstäder. –Tidigare använde vi i stor utsträckning egna charterflyg till städer, men det gör vi inte nu, säger Claes Pellvik, marknadschef för Ving Sverige. –Med egna flyg blev weekendresorna lönsamma, medan kortresorna resten av veckan blev en black om foten. Därför drar vi nu i stället nytta av de förmånliga villkor vi får med reguljärbolagen.
–Säsongen 04/05 kommer vi att sälja cirka 22 000 resor inom ramen för vårt Ving Flex, d v s flexibla reguljärpaket. Vårt toppår volymmässigt var 99/00 då vi hade 55 000 resenärer, varav huvudparten med charter. Men vi är alltså mera lönsamma idag.
De största Ving Flex-destinationerna är London, Paris, Rom, Budapest och Prag.
–Budapest och Prag har vuxit kraftigt de senaste åren, p g a förmånliga hotellpriser och attraktiv prinivå på plats, säger Claes Pellvik. –T ex så ligger Budapest längs ned på gåsleverindex; där kan man alltså äta gåslever allra billigast.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten