Ryanair tar över BUZZ på villovägar!?

Publicerad den 2 februari 2003
Kommentarer
KLMs lågkostnadsbolag BUZZ har sedan starten 1999 gjort förluster och därmed gått en osäker framtid till mötes. Nu ser det ut som om Ryanair – redan den 31 mars i år - tar hand om det mesta av bolagets tjugotal linjer och 2 miljoner årspassagerare. Redan i år vill Ryanair att BUZZ trafik fördubblas och det skall ske genom utbyte av flygplanflottan, nedläggning av några olönsamma linjer och lägre priser. Utvecklingen visar svårigheterna för traditionella bolag att vara med i det europeiska lågkostnadsracet. Tidigare har British Airways gjort sig av med sitt GO vilket, liksom Deutche BA är på väg att tas över av easyJet. Kvar på banan finns Lufthansa med nystartade Germanwings och British Midlands med sin ”baby”. SAS satsar annorlunda, men har genom Spanair och Braathens visat att dotterbolag med lägre kostnader kan vara en framkomlig väg i kampen om europas alltmer prisfokuserade resenärer. (Bilden: Modell av Buzz Boeing 737-300)

Ryanairs intresse för BUZZ har fler orsaker. Dels vill man ha full kontroll över Londonflygplatsen Stansted som de delat med bland annat BUZZ. Sen vill man undvika att någon annan aktör tar över BUZZ infrastruktur. Dessutom vill man knapra in på easyJet som volymmässigt passerat Ryanair i storlek efter köpet av GO. Sist – men inte minst – så kostar BUZZ netto mindre än 5 miljoner € (45 miljoner SEK) i kontanter. Ryanair uppger att man för närvarande har 1,05 miljarder € (9 miljarder SEK) i kassan.


BUZZ kommer att ha flugit knappt 2 miljoner passagerare vid finansårets utgång den 31 mars. Inkomsterna beräknas till 140 miljoner € (1,2 miljarder SEK). Genomsnittsinkomsten per enkelbiljett är alltså cirka 600 kronor, något högre än vad som gäller för Ryanair men i nivå med easyJet.


Problemet för BUZZ är – enligt Ryanair – inte intäkterna utan kostnadsstukturen. Bolagets tolvhövdade flotta består av två flygplantyper, sex BAe 146 och sex Boeing 737-300.  I uppgörelsen ingår att KLM tar tillbaks de sex BAe 146 och Ryanair sätter in Boeing 737 istället. Ryanair får kontinuerligt  nya leveranser av flygplan så detta blir nog inte några problem. I veckan omvandlade bolaget 22 tidigare optioner på Boeing 737-800 till ”firm orders” i tillägg till de 100 man redan beställt. 78 optioner kvarstår. Det blir säkert svårare för KLM att placera sex BAe146, en flygplantyp som nu slutat tillverkas och som få bolag efterfrågar.


BUZZ har 21 linjer från Stansted och två av detta kommer att läggas ner 31 mars om affären går igenom. Det är Frankfurt och Dusseldorf, linjer där Ryanair har alternativ. Ryanair expanderar själva i Tyskland och BUZZ tillför ingen styrka där. Frankrike  och Spanien är dock destinationer där BUZZ-linjerna i Ryanars regi kan komma att växa. Michael O´Leary säger att han vill fördubbla trafiken med fler avgångar, större flygplan och väsentligt lägre priser. 


Men affären förutsätter konkurrensmyndigheternas godkännande. Om den genomförs blir det endast två huvudspelare på de brittiska öarna – Ryanair och easyJet – som slåss om marknadsledarskapet. Nykomlingar som bmibaby och MyTravelite ligger ljusår efter, knappt kvar i kölvattnet.
De brittiska facken – t e x pilotföreningen – är inte odelat positiv och varnar för att integrationen kan stöta på problem. Sannolikt så har BUZZ piloter väsentligt bättre avtal i form av ledigheter och dylikt. Buzz – som bildades 1999 – har sina rötter i flygbolaget AirUK och gamla pilotavtal ändrar man inte på i första taget. Detta faktum brottas just nu de flesta europeiska flygbolag med.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten