Sanningen om Sterlings nya linjer till Amsterdam

Publicerad den 2 februari 2005
Kommentarer
Fem frågor till Stefan Vilner (bilden) , Sterlings kommersiella direktör - som i ett pressmeddelande gav intryck av att Sterling den 1 maj öppnar flyglinjer med flyg tre gånger per vecka från Stockholm och Göteborg till Amsterdam. Vad Sterling i själva verket gör är att öppna en flyglinje från Köpenhamn till Amsterdam. Lågpris kan man flyga med Sterling från Stockholm och Göteborg. Men då måste man byta flygplan i Köpenhamn och för Stockholmspassagerarnas del blir väntetiden nästan två timmar.
 
Av ert pressmeddelande får man inledningsvis uppfattningen att ni startar nya linjer från Stockholm och Göteborg till Amsterdam. Men vad är det egentligen ni startar? Det är väl möjligheten att flyga till Amsterdam, via Köpenhamn?
-Jo, det är riktigt. Det handlar i dagsläget om vidareflygningar från Köpenhamn. Det är ju så här vi normalt startar upp nya direktflyglinjer. Det är som en slags marknadsundersökning kan man säga. Om intresset för förbindelsen är stor så kan det i förlängningen bli så att vi startar en direktlinje.

Och hur är det, måste era passagerare från Stockholm och Göteborg också byta flygplan i Köpenhamn för att flyga vidare till Amsterdam?
Ja, i vart fall till att börja med. Och vi börjar trafiken genom ett samarbete med Norwegian som har lite mindre flygplan än oss, 148 säten mot våra som har 189. Senare kan det bli så att det blir Sterling-plan rakt igenom.

Och vad kommer det att kosta att flyga till Amsterdam från Stockholm och Göteborg till Amsterdam? I ert pressmeddelande från igår står det 598 svenska kronor one way och det framstår som om det är ert pris från Stockholm och Göteborg till Amsterdam. Är det vad det kostar?
Nej, det är priset från Köpenhamn. Från Göteborg och Stockholm kostar en enkelresa till Amsterdam från 698 svenska kronor – och högstapriset kommer mycket sällan att bli över 1 000 kronor enkel.

Hur går det generellt sett för Sterling just nu?
Det går riktigt bra från Sverige men vi möter hårdare konkurrens på våra destinationer i Danmark, framför allt från Maersk. Generellt sett har vi mellan 5-6 procents bättre beläggning på våra flygningar från Sverige än från Danmark. Det faktum att SAS inte fortsatte med sitt lågprisflygbolag Snowflake gav oss fler passagerare. Dessutom går vårt samarbete med Norwegian bra.

Slutligen måste jag få fråga rakt ut om du tycker det är riktigt av er att – som ni gjorde i gårdagens pressmeddelande – ge intrycket av att ni startar nya flyglinjer till Amsterdam från Göteborg och Stockholm, när man i själva verket måste flyga via Köpenhamn och dessutom byta flygplan där?
Det är en tolkningsfråga, rent språkligt. Men vi vill komma bort från det traditionella luftfartsspråket. Vad vi ville kommunicera var inte själva sättet att flyga utan produkten, d v s att man snart kan flyga lågpris till Amsterdam med Sterling från Stockholm och Göteborg.
 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten