SAS börjar flyga Oslo – Bangkok ?

Publicerad den 22 november 2010
Kommentarer
Just nu surrar ihärdiga rykten om att SAS ska utöka långlinjenätet ytterligare, med en avgång från Oslo till Bangkok. Men det är något som dementeras av bolaget. - Vi har inga sådana planer, säger presschefen.

I mars startar SAS en direktlinje mellan Oslo och New York. Det är det senaste tillskottet i bolagets långlinjenät. Till vintersäsongen nästa år inleds så flygningarna mellan Köpenhamn och Shanghai. Vad som sedan sker med den interkontinentala trafiken ligger i den framtida planeringen. SAS har dock meddelat att de vill satsa på fler långlinjer. Det har underblåst de rykten som just nu surrar om ytterligare en långlinje, mellan Oslo och Bangkok, något som i så fall ska annonseras i december.

Att det finns lönsamhet i trafiken mellan Skandinavien och Asien är klart. Air China ökar nu tidtabellen från Stockholm till Peking från fem avgångar i veckan till sju och Finnair är numera större än SAS på Asien. Men på SAS vill man inte kännas vid några planer på mer trafik till Thailand.

– Oslo till Bangkok, det är ingenting som jag vet något om eller något som vi planerar, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS. Vi kommunicerar just nu den kommande trafiken på Oslo – Newark och Köpenhamn – Shanghai, det är de planer vi har.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Vjateslav Prpic
2010-11-26 16:16

SK kommer inte att börja flyga OSL till BKK. TG sköter denna linjen mer än bra. Linjen går bra med nya moderna B777, till skillnad från de, förvisso större, men äldre B747 som TG kör från ARN och CPH.
EY är på väg till ARN. QR till OSL och eventuellt även till GOT under 2011.

Bristol Cream
2010-11-26 16:12

TG linjen OSL till BKK går faktiskt mycket bra. OSL kommer att se mer trafik. QR börjar snart på OSL eller EY. Bara en tidsfråga.

Harry
2010-11-25 17:51

Har tillräcklig range. Det är mycket på gång på SAS nu och det kommer att presenteras löpande.

Mvh

Kullis
2010-11-25 05:42

Å gå opp til daglig B 777 om sommeren er nesten en dobling av kapasiteten i forhold til 5 ukentlige med A 345. Og cargoandelen på OSL ruten er visstnok meget bra. Er vel en grunn til at TG har brukt A 346 minst en gang i uka om sommeren?

Kullis
2010-11-25 05:28

At det på noen flighter er billigere å fly via OSL enn direkte fra ARN, er kanskje ikke så rart. Å fly direkte er stort sett dyrere enn å ha en mellomlanding, pga at direktefly regnes som et bedre tilbud.

pf
2010-11-24 20:08

har SAS 330 range til BKK?

pf
2010-11-24 20:07

de har meget gode beyond connections. Av mangel på andre tilbud fra OSL (jo AY)(LHR/AMS m,v, er detour) velger nordmenn TG f.eks til HKG, Australia/New Zealand.

Konstig nyhet
2010-11-24 15:56

Det finns tillräckligt med flygnyheter för att man inte ska behöva gissa som Flygtorget gjort den här gången. Om SAS vill starta OSL – BKK till sommaren så är sanningen att det inte finns kapacitet till det i form av flygplan och piloter. Man får väl i så fall skippa starten OSL – EWR… ??? Det är ett konstigt rykte som Flygtorget hakar på. Det rimliga vore väl att SAS startar ARN – BKK eller ARN – PEK där konkurrenter redan flyger i större omfattning och där det finns trafikunderlag.

Yo
2010-11-24 13:59

Kullis , maskinen går nog inte dåligt men faktum är att den fylls på av svenskar , priset härifrån är billigare på många deps jämfört med arn-bkk.
Det finns en anledning till 777 vore det åt andra hållet så la man in en 747 daglig från OSL.
Däremot så tror jag att marknaden växer och fler tillkommer om omvärldsfaktorerna är de rätta -läs situationen i Thailand , konjunktur , al Qaida , peak oil ju name it..som kan påverka.
Så lycka till DY …

Yo
2010-11-24 10:02

Kärran ifråga , Dreamlinern levereras förs hösten 2012 , ska DY frångå det ?
Fö så är Thai är statsägt till stor del, huvudmålet är att få turrister till Thailand, går bolaget dåligt så stoppar staten in pengar.

Kullis
2010-11-24 10:02

Det lureste SAS kan gjøre er vel å inngå codeshare med SAS på BKK ruten. At SAS skal klare å konkurrere med Thai på OSL er ønsketenkning.
At noen tror at Thai fyller opp med svensker fra OSL for å få fylt opp flyene er idiotisk. Ja at det finnes svensker ombord er klart, er mange svensker som bor nærmere OSL enn ARN, og da blir jo det et naturlig valg. Og at Thai øker til daglige B 777 på OSL året rundt er vel ikke akkurat et tegn på at ruten går dårlig eller??

Øyvind, Oslo, Norge
2010-11-24 09:49

Norwegian starter opp med direkte flyvninger fra Oslo til Bangkok i løpet av 2011. SAS bare må følge etter siden svært mange nordmenn vil fly Norwegian. Jeg unngår SAS om mulig, utrolig at det kun er det nøden som driver dette selskapet til å gjøre endringer som har vært ønskelig fra nordmenns side lenge.

EBG Stockholm
2010-11-24 01:01

Lycka till SAS och hoppas att ryktet är sant. SAS långlinjeprodukt tycker jag personligen är helt utmärkt och tror att bolaget kan lyckas med sin försiktiga långlinjeexpansion. Ang kommentaren att TG skulle konkurrera ut SK på OSL-BKK så tror jag inte det är en vild tanke att detta faktiskt finns reglerat inom ramen för Star Alliance.

pf
2010-11-23 20:22

Praha eller Warszava er vel nærmere. Forøvrig heter selskapet Air AsiaX

Oddvar Johansen
2010-11-23 17:28

SAS kommer aldri til å klare seg i konkurransen med THAI. Det handler om et servicenivå på THAI som ikke skandinavere har tilgang til, eller makter å gi. Dessuten er prisnivået så høyt i Skandinavia at det nok vil bli et kort fornøyelse.

AJ
2010-11-23 16:55

Läste nyligen ett citat från Air asias ägare Tony Fernandes att ARN eller CPH ligger mycket bra till om att bli en av Air Asias nästa destinationer i europa tack vare många resenärer till asien. men det kanske inte är något vidare tecken…..

FCOM
2010-11-23 15:27

Kanske blir det ett annat bolag som flyger SAS linjerna till BKK o JFK

Tuffe
2010-11-22 19:32

Flyger ju helt klart med SAS till samma pris som norskarna! Amen

pf
2010-11-22 18:04

jo BKK-OSL med A345, men det var vel eneste ledige fly etter at de la ned New York

Andreas
2010-11-22 16:12

Var har du faktan om att 777 tar fler än 747???
Enligt Thai’s hemsida :
Boeing 747-400 747 6 389 14 50 – 325
Boeing 747-400 744 12 375 10 40 – 325
Boeing 777-300 77R 6 364 – 34 – 330
Boeing 777-200 772 8 309 – 30 – 279
Boeing 777-200ER 77E 6 292 – 30 – 262
Boeing 777-300ER 77J 3 312 8 30 – 274

Skiiiiitsnack
2010-11-22 15:50

Går veldig veldig bra den. Hvem sier den IKKE går bra?

Jeff Albertson
2010-11-22 15:00

Nei, TG gjør det meget dårligt på OSL. Det var derfor de satte inn større maskin (777) og økte fra 5 ukentlig til daglig fra neste sommer av….eller….?!

Rotationsryktesmannen
2010-11-22 14:56

Här är ju några rykten som ryktats:
Qantas till Köpenhamn (hur tänkte dom här?)
Garuda Indonesia till Stockholm, en chartersatsning som SAS lobbade bort.
Air Asia till Köpenhamn eller Stockholm, inga tecken på detta.
SAS skulle öppna Stockholm-Tokyo igen. PB Air fejken Nyköping-Bangkok.
Fast det mest udda är ryktet att Västerås skulle få förbindelse till El Paso, Texas.

Kemajoran Van der Belgien
2010-11-22 14:51

Helt riktigt. Snart kommer Norwegian. Då tror jag SAS kommer att få det svårt i dragkampen om de yngre eller nya resenärerna. Sen om Dr Feelgood Airlines, eller vad de hette, drar igång.
Men menar ni verkligen att TG maskinen till Oslo Inte går något bra?

norrmann
2010-11-22 12:49

OSL ettermiddag-BKK morgen neste dag, off BKK neste natt-OSL morgen-JFK midday…=hele dagen idle BKK. Er det det du mener?

Yo
2010-11-22 12:08

Thai fyller dessutom på med trafik från SE för att försöka fylla OSL maskinen , dvs priset ARN-OSL-BKK är billigare än direktmaskinen ARN-BKK.

Märkligt
2010-11-22 11:48

När Thai inte klarar att fylla en 777 från Oslo hela året men flyger 747-400 från Stockholm dagligen som går smällfull hela tiden, är det då troligt att SAS startar OSL – BKK ??? Med SAS-logik är det säkert så, men den linjen blir inte långlivad i SAS regi… Vad får ni era rykten från??

Harry
2010-11-22 11:30

Det passar utmärkt att slinga BKK med andra destinationer från OSL. Det är mycket på gång på SAS nu, så det kommer flera nyheter så småningom. Det är relativt enkelt att sätta in några fler flygmaskiner av den typ som man redan flyger (A330/340).

Thai flyger CPH-BKK tilsammans med SAS. SAS säljer fullt på denna flight.

Mvh

norrmann
2010-11-22 11:01

ønskelig, men neppe lønnsomt i konkurranse med TG, charter, AY(via HEL) og snart DY.

SAS ville neppe klare å bruke sine maskiner effektivt, dvs en rotasjon OSLBKKOSL i løpet av 24 timer.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten