SAS-chef diskuterar flygets klimatstrategi

Publicerad den 14 november 2004
Kommentarer

SAS miljödirektör Niels Eirik Nertun (bilden) kommer till Flyg med Framtid i Stockholm den 24 november för att diskutera koldioxidutsläppen och flyget. -SAS och de andra flygbolagen inom AEA har officiellt stöttat idén om handel med utsläppskvoter och för en dialog med EU om att medverka i detta från och med 2008. -Vi anser att endast en öppen handel med utsläppskvoter medför att förorenaren betalar. Det är därför ett mer effektivt styrmedel än skatter och avgifter, säger Niels Eirik Nertun.

Kalle Keldusild från Luftfartsverkets myndighetsdel Luftfart och Samhälle deltar också i debatten om flyget och klimatpolitiken. Han har nyligen varit hos ICAO i Montreal där frågan - liksom inom EUs myndigheter - nu diskuteras.

CTT LitenÄven flygplanens inre miljö tas upp på detta seminarium. Ulf Liljenberg (bilden t h) från det svenska företaget CTT redovisar hur avfuktning av flygplankabiner bidrar till lägre flygvikt och minskade utsläpp och dessutom gynnsammare luftkvalitet ombord. Bolaget har nyligen fått flera beställningar på sitt system och kommer även att delta i ett antal stora projekt.
Torsten Lindgren vid Uppsala Universitet har forskat en del om kabinmiljön för trafikflyget. Han har bland annat studerat luften ombord på tidigare generationer av långdistansflygplan, nämligen Boeing 767.


Seminariet leds av Professor Arne Ardeberg från Lunds Universitet och styrelseledamot i Svenskt Centrum för Flygforskning.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten