SAS: Drygt 400 000 passagerare i maj
Publicerad den 8 juni 2021SAS fyller flygplanen bättre och sätter in mer kapacitet. Förhoppningen är nu att efterfrågan ska öka ytterligare under sommaren. En uppfattning som även Norwegian hoppas på.
Maj månad blev en bättre månad än april. SAS. Under maj flög över 400 000 passagerare med SAS, vilket motsvarar en ökning med cirka 20 procent
jämfört med april. Under månaden ökade SAS kapaciteten med 9 procent för att möta en högre efterfrågan. Antalet passagerare är på fortsatt låga nivåer jämfört med ett normalår, men ökningen jämfört med april visar sig även i en förbättrad kabinfaktor, som steg med nästan 6 procentenheter till 36,1 procent.
– Vi ser fram emot sommaren och gläds åt en gradvis ökande efterfrågan. För att minska osäkerheten vid bokning av resor erbjuder SAS flexibla biljettregler och generösa ombokningsalternativ. För att underlätta för våra passagerare, lanserar vi också SAS Travel Ready Center, ett digitalt verktyg för att ladda upp nödvändiga resedokument och få information om gällande reserestriktioner, säger Karl Sandlund, tillförordnad vd för SAS.
Den kommande sommaren blir också en mätare på hur den skandinaviska marknaden utvecklar sig. Visserligen har Wizz dragit sig ur den norska inrikestrafiken men flyger fortsatt på dussinet destinationer ut från Norge. Norwegian drar upp kapaciteten på både inrikes och utrikes och i slutet av juni gör Flyr entré med de första flygningarna, främst på inrikes. Trycket på SAS ökar alltså och det på den viktiga norska inrikesmarknaden. Sammantaget har dock SAS ett tydligt försprång mot den tidigare huvudkonkurrenten Norwegian. Det norska flygbolaget hade under maj månad 96 909 passagerare, 23 000 fler än månaden innan. Över huvud taget är procentsiffrorna tydligt stigande hos Norwegian, givet att de startar från en mycket blygsam nivå.
– Trots låga volymer märker vi dag för dag en positiv trend i antalet beställningar inför sommaren och hösten. Detta är särskilt tydligt i de skandinaviska länderna. Vi ska konkurrera om kunderna och är väl förberedda på att öka linjeutbudet i takt med att efterfrågan ökar, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram