
SAS fortsätter göra förlust
Publicerad den 8 mars 2024Kommentarer
Den danska intressesfären med KL/AF kan säkert pressa och upprätthålla ett bra nätverk från CPH. Omkostnaderna för SAS är oåterkalleligt dyra och det kommer att jämställas som en lyxvara. Utländskt ägande tillsammans med privata investerare kommer att ha ganska låg smärttröskel. Och SAS kan inte räkna med matartrafik då Amsterdam är ett alternativ.
Du har hundra procent fel. AF-KLM kommer att bli majoritets ägare av SAS inom ett par år. Därmed är nya SAS framtid säkrat. SAS behöver naturligtvis bli lönsamt , därför göras bolaget om.
AF-KLM bevarar SAS starka ställning som dominerande flygbolag i Skandinavien. Allt annat vore korkat.
@ Fritz Klycka – du tager væsentligt fejl hvis du tror de danske ansatte er “nervøse bag kulisserne”.
For første gang i ualmindelige tider har men en stærk ejerkreds med AF/KL og den danske stat i spidsen, hvor AF/KL har ved flere lejligheder sagt at dette er en langsigtet investering.
Samtidig skal ikke længere tage hensyn til svenske og norske interesser, men bare flyve der hvor det giver mening.
SAS med 12 flygplan i sin LongHaul flotta på 3 baser behöver större Administration än RyanAir med 500+ flygplan på 100+ baser runt hela Europa?
Det säger något om hur onödigt stor SAS overhead och administration är. SAS behöver göras om från Grunden.
Sverige gjorde helt rätt i lämna detta slukhål som SAS (DAS) utgör. Inga mer svenska skattepengar i SAS-toan. Undrar just när AF/KL:s tålamod tryter? De kan slakta SAS hejvilt utan att behöva något vemod eller sentimentalitet. Förståeligt att det är nervöst bakom kulisserna i CPH….
@Ina. Har du inte sett att den stora skillnaden mellan SAS och Ryanair är att Ryanair enbart flyger och erbjuder point-to-point resor och att de valy bort långlinjetrafik?
Vi får se hur sommarens trafik och intäkter blir med leasingavtalen fördigförhandlade efter man klivit ur Ch.11, man äger 15st A320neo med rätt motorer och dess marknadsvärde är nu mycket högt, så man kan skapa vinst genom att ge dem nytt markandsvärde.
At den danske stat holder liv i SAS for nogle få 1000 arbejdspladser er noget værre vrøvl, og desuden er det slet ikke tilladt af EU.
Hverken AF/KL eller den danske stat betaler en krone til noget de ikke ser en fremtid i, og Benjamin Smith fra AF har allerede udtrykt sin tilfredshed med tallene fra SAS.
SAS opererar ca 130 flygplan inkl de inhyrda bolagen.
SAS driftar själva 3 AoC: SAS Main i Sve/No/Dk, SAS Connect AoC Irland, SAS Link AoC Sverige. Utöver det betalar man för Cityjet och Xfly och hyr in ca 7 ATR och 12-18 CRJ.
Det går åt mycket admin för att sköta dessa 5 olika bolag och många mellanchefer/postholders för att hålla allt på plats.
Jämför detta med RyanAir som har 500+ flygplan med baser över hela Europa och har mindre Adminstration/Kontor än SAS.
SAS har stor Admin.
“Administrationens fel” ja varför inte ledningen i en husvagn, behövs inte mer än tio för att driva SAS förlusterna hänger på som tunga släplod. Den enda personal som behövs är den flygande,
den är inte speciellt dyr.
Varför åtgärdas inte detta?
Nä man håller stenhårt fast vid det gamla
här ska inget nytt implementeras, ingen ska komma över bron och säga hur vi ska sköta bolaget, vi ska alla köra svarta t- fordar.
Snygga event namn som SAS forward etc hjälper inte
Läste i en annan tråd att SAS som flygbolag försöker drive ett flygbolag uppbyggt av stor komplexitet genom att de vill vara långlinjebolag, nätverksbolag, regionalt flygbolag samtidigt, All denna komplexitet driver kostnader med stora förluster som resultat. Danska regeringar fruktar att SAS inte överlever och kommer då att få en orolig arbetsmarknad med omfattande strejker. Bättre att då bränna lite mer pengar och “do nothing”
Allas slagpåse här, tycks det.
Om det var så enkelt så skulle
man kunna ha ett HQ i en fd
husvagn placerad på en
långtidsparkering… Vilken kassako!
73 % cabin faktor er tydeligvis ikke nok for å tjene penger. SAS flyr mye, og får totalt mange passasjerer, men de burde fly færre avganger og kanskje fylle flyene bedre!? Alt for å være størst på antall pax, men det hjelper ikke på inntjeningen.. Legger merke til danske Check-in som greier å skrive om dette som noe positivt. Dansker med mindreverdighets komplekser? La de få hele dette synkende “skipet”, så skal nok Sverige og Norge klare seg fint uten.
Med 1.7 miljoner passagerare borde man kunna få snurr på det. Man kan inte i vanlig anda skylla på SAS Flygande personal. De har numer låga löner mot jämförbara flygbolag i Europa och flyger förhållandevis mycket.
Antingen tar man för lite betalt per biljett, har för dålig kabinfaktor (fylland av flygplan) eller så är det administrativa för dyrt i SAS.
Killgissar att SAS Adminstrativa är mycket dyrare än alla konkurrenters.
Så länge Danska staten är med och äger SAS så kommer SAS primära uppgift vara att säkra arbetsplatser framförallt Danska. Är säker på att KLM/AF inom sinom tid kommer tröttna. SAS kör på som vanligt utan några visioner och dom större förändringar som behöver göras kommer effektivt stoppas av danskarna. Det finns andra flygbolag att välja för alla oss som idag åker ifrån ARN.
Ni nämner: “värmestuga för flygpersonal i Skandinavien”
SAS söker idag piloter till ALLA sina plattformar, Main/Connect/Link och har uppenbart svårt att tillsätta platser. Gissningsvis pga dåliga avtal och låga löner och man flyger 850h per år.
Så Nej! Det är ingen värmestuga för flygande. Nya Cabin Crew jobbar i resurspool och erbjuds bättre avtal i Cityjet/Xfly.
Däremot har SAS en stor, DYR och tungrodd Administration där alla jobbar för att skydda sina positioner.
@PnF. Än en gång är det i dina ögon “administrationens fel” att SAS hamnat där dom hamnat. Det är styrelsen med den danska staten i spetsen som kämpar för att behålla SAS som ett komplext företag som har en viktig uppgift att vara en värmestuga för flygpersonal i Skandinavien och markpersonal i Danmark. Den komplexa strukturen skapar låg produktivitet och extremt höga kostnader. Danska statens ägande kommer att fortsatt vara en kvarnsten runt foten för det nya SAS.
Med hänsyn till det knackigt ekonomiska läget är det märkligt att SAS tar tillbaka Airbus350. Man borde kollat på några A330 istället för att fylla behovet i long haul flottan. A330 är betydligt mycket billigare i leasingkostnad jämfört med A350. SAS kör på som inget hänt och fortsätter tappa pengar.
Kabinpersonalen på CityJet har högre löner än motsvarade på SAS! Vem som betalar vet jag dessvärre inte!
Är det USA nordamerika så tar lag via AMS, LHR, HEL före CPH.
För få rotationer från CPH för att locka transferresenären. Och sedan har SAS gått ner sig servicemässigt. De nya A350 är trevliga men resenären avänder mer mjuka värden som konkurrenterna upphäller bättre än gamla SAS. De är på väg bort.
Min känsla säger att det är långa tomma säten på flygen från cph
Läser följande i en artikel här på flygtorget:
“Högre löner på Cityjet efter kollektivavtal”
Är inte det indirekt SAS som betalar den notan, vilket blir högre utgifter för SAS?
SAS personal verkar ha fått mycket sämre villkor senaste åren.
SAS går igenom mycket svåra tider. Kan de överleva utan artifificiell respiration? Ett linjenät tillbaka i tiden. Inga visioner. Danskarna är givetvis rädd om sin största arbetsgivare, Kastrup CPH och det är absolut förståeligt. Men är det hållbart?
Hur är detta möjligt?
I stort sett ALLA flygbolag gör positiva resultat för tillfället. SAS har ökat antalet passagerare. Trodde man skulle lyckas skala av sin extremt tunga administrativa börda under denna Chapter11 process men icke.
Dags för Anko att ta i med hårdhandskarna!
Enligt norska E24 kommer det att på sikt bli två aktieägare – danska staten och Air France/KLM. Skall bli spännande att se hur länge AF/KLM står ut med att årligen satsa ytterligare miljarder för att rädda SAS. Danska staten är låst vid sitt ägande på 28 % och kommer inte att få öka detta för EU. Den nya lösningen känns som en ytterst tillfällig lösning och om inte SAS görs om helt till ett feeder-bolag är det finito.
NOVEMBER 2023 – JANUARY 2024
Revenue: MSEK 8,923 (7,896)
Income before tax (EBT): MSEK -1,070 (-2,449)
Income before tax and items affecting comparability: MSEK -1,032 (-2,451)
Net income for the period: -1,453 (-2,709)
Earnings per common share: SEK -0.20 (-0.37)
och inga utdelningar enligt tradition.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten