SAS-strategi: Europa, kundfokus, besparingar
Publicerad den 13 juni 2007
SAS kommer att ges en ny inriktning framöver och ska koncentrera sig på sin "kärnverksamhet", vilken beskrivs som att flyga till, från och inom norra Europa som är "hemma-marknaden där de viktigaste kundgrupperna finns".
Det spanska dotterbolaget Spanair ska säljas. Den centrala administrationen ska skäras ned och SAS huvudkontor flyttas från Frösundavik snarast möjligt för att spara kostnader.
Bilden: Mats Jansson, foto A Hasselbohm
Det meddelar SAS i ett pressmeddelande redan i dag, uppenbarligen till följd av att delar av innehållet och spekulationer kring detta läckt ut i massmedia en dag innan presentationen av framtidsinriktningen, vilken skulle ha skett i morgon, torsdag.
Närmare presentation av innehållet i den s k strategiplanen sker vid en presskonferens vid middagstid idag, onsdag.
SAS-chefen Mats Jansson säger i pressmeddelandet:
"Flygmarknaden förändras snabbt. Vi vill ligga i främsta ledet vad gäller att ge kunderna den bästa servicen och de mest attraktiva priserna. För att säkra vår utveckling och täcka våra framtida investeringsbehov måste vi fram till år 2011 få upp vinsten före skatt till cirka 4 miljarder svenska kronor per år och samtidigt sänka våra kostnader med 2,8 miljarder."
SAS menar att det är nödvändigt att skapa resultat för framtida investeringar och utveckling.
Mats Jansson fortsätter arbeta för att finna långsiktig fred och möjligaste samarbete med facket för båda parters nästa.
"En ny samarbetsmodell med de fackliga organisationerna ska etableras", säger Mats Jansson. "Vi måste bort från den strejkkultur som länge funnits i SAS. Vi måste tillsammans ställa oss bakom en ny kundorienterad affärskultur som utgår från kundernas behov, krav och förväntningar. Då säkrar vi vår framtid som ett starkt och oberoende flygbolag."
Mats Jansson säger att först då får också SAS möjlighet, att genom vinstandelar och delägande ge medarbetarna del i det värde som skapas.
"Allt fler bolag pressar biljettpriserna för både privat- och affärsresor. SAS ska erbjuda marknadens mest prisvärda produkter med stor frihet för kunden att själv utforma innehållet. Vårt kundbemötande, vår punktlighet och regularitet ska vara bland de ledande i branschen. Utbudet av direktlinjer och avgångar ska utökas. Nytt upplägg för privatresor ska tas fram."
Mats Jansson förutspår att SAS förutsättningar genom åtgärdsprogrammet under en fyraårsperiod då kan växa på samtliga marknader och öka antalet passagerare med totalt 20 procent.
SAS-koncernen flyger vidare med bolagen Scandinavian Airlines Danmark, Norge, Sverige samt International, Blue1, Widerøe, airBaltic och Estonian Air. Däremot avyttras Spanair, bmi och Air Greenland.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten