SAS tidtabell ur tiden
Publicerad den 2 november 2005"När jag kom hit för sex år sedan tryckte vi runt 350 000 exemplar och den sändes till alla Eurobonus-medlemmar, medan den senaste utgåvan bara trycktes i 90 000 exemplar", säger Lotta Linder von Platen på SAS marknadsavdelning till Flygtorget @irmail. "Tidtabellen har dessutom under de senaste åren inte distribuerats till kund utan bara till resebyråer."
För att ytterligare beskriva den tryckta tidtabellens utveckling kan nämnas att SAS s k Travelbook för utrikesresor 2001 innehöll 295 sidor, redan året därpå reducerades antalet sidor till 235. Den nu sista tryckta tidtabellen från SAS innehåller 60 sidor för både inrikes- och utrikesresor – och med starkt begränsad information.
Till för två år sedan fanns två personer på SAS som på heltid arbetade med den tryckta tidtabellen. Dessutom kostade själva tryckningen ett par miljoner kronor när omfång och upplaga var på topp.
“Väldigt få efterfrågar idag en tryckt tidtabell,” säger Lotta Linder von Platen. “Dessutom görs hela tiden så många ändringar att en tryck tidtabell blir inaktuell redan innan den har lämnat trycket.”
Många större flygbolag har redan valt att inte ha någon tryckt tidtabell. KLM övergav sin tryckta tidtabell redan för flera år sedan. Men andra behåller den. Air France gör det t ex, Swiss likaså. Och SAS´ allianspartner Lufthansa kom just ut med sin vintertidtabell på 320 sidor, varav 250 sidor utgör tidtabeller och resten t ex flygplatsinformation. Lufthansa uppger att man inte har några planer på att upphöra med sin tryckta tidtabell.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten