Senaste luftfartstrenderna …..

Publicerad den 22 februari 2006
Kommentarer

....... i kampen för tillvaron.

Ofta är siffror knastertorra att betrakta, men ibland kan de hjälpa läsaren att plötsligt få insikt om vad som händer och sker.

I förra veckan var jag i Lund på ett luftfartsmöte, anordnat av Lunds Tekniska Högskola, för att få mig till livs de senaste trenderna.

Luftfartsverkets marknadschef Dan Lundvall höll ett synnerligen intressant anförande, fyllt med "blytunga" PP -bilder på väggen.

Även Skavstas vice vd Joakim Lindholm och Sturups marknadsdirektör Bertil Månsson fyllde på med senaste nytt från sina respektive flygplatser.

När vi jämför siffror mellan 2000 och 2005, finner vi att inrikestrafiken sjunkit med 7,8 % och chartertrafiken utrikes sjunkit med hela 20,1 %. Ökningarna finner vi i den reguljära utrikestrafiken (både lågpris och nätverksbolag) med 21,1 %.

Som effekt av lågprisbolagens framfart, ökar flyget sin trafikandel på bekostnad av järnvägen på alla större inrikessträckor. Andra kvartalet 2005 var det nästan lika många som flög mellan Stockholm och Göteborg som de som tog tåget, medan andelen flygresenärer Stockholm – Malmö var 2,5 gånger större.

Lågprisflyget ångar på inom EU. 1998 flög 7 miljoner envägsresenärer med lågprisflyg, 85 miljoner år 2004 och 210 miljoner beräknas år 2010.

Chartertrafiken som idag är lika stor som lågpristrafiken, beräknas 2010 enbart vara hälften så stor som Apollo_charterlågprisflyget. Till 2010 har lågprisbolagen i Europa tillsammans beställt 153 nya A319/320 och 164 nya B 737-800/700, medan de samlade beställningarna hos nätverksbolagen är 26.

Flygresor har efter oligopolets avskaffande i Europa blivit en allmän konsumtionsvara, precis som alla andra och präglas av betydande priselasticitet, d v s priset är allt viktigare. Det intensiva marknadskriget ger sviktande lönsamhet för de flesta flygbolag, vilket leder till en anpassning med kommande utslagningar och konsolideringar.

Vinnarna blir:



  • Nätverksbolag med hemmabas på de europeiska jätte-hubbarna, med stark interkont trafik

  • Mellan Östern bolag med interkont ambitioner mellan Europa och Asien/Oceanien

  • Större LCC bolag med paneuropeiska varumärken 


Svårast att klara sig på sikt får de nationella nätverksbolag som 



  • saknar egen stark interkontinental trafik

  • har sin hemmabas på mindre europeiska hubbar

  • konkurrerar med LCCs i stora delar av sitt eget trafiksystem

Allt ovan enligt Dan Lundvall.

För Skavstas del, berättade Joakim Lindholm, har man just introducerat sitt nya system som möjliggör “home check in” med Ryan Air. Alltså check in via datorn och mindre köer på flygplatsen. Det nya systemet hanterar också 15 automater på flygplatsen där man också kan checka in, plus att man nu kan följa passagerarna elektroniskt från en övervakningscentral, vilket är nödvändigt när nu passagerarna kan checka in hemma.

På Sturup vill man bli en komplett lågprisflygplats så snart som möjligt så att alla flygbolag skall kunna åtnjuta fördelarna med låga avgifter. På Sturup har samtliga väggar tagits bort mellan ut- och inrikesdelen, med följd att alla serveringar, restauranger och butiker kan användas av alla resenärer, d v s mycket mer rationellt. Sturup kommer inom kort att öka sin kapacitet till 4 miljoner årspassagerare och siktar på att bli en stor fraktflygplats.

Redan idag har UPS en hub på Sturup och säger sig tjäna mycket tid jämfört med att vara hos den stora grannen i väster på andra sidan bron.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten