Sexismen sänker lågprisbolaget

Publicerad den 17 november 2008
Kommentarer
Ryanairs marknadsföringsknep är riktiga lågvattenmärken och det slår mot lönsamheten, skriver DN på måndagen.

Ryanair utmanar allt och alla och det är till övervägande delen bra. Men att använda vulgära ord för att utmana flygmonopolet är inte samma sak som att använda sexistisk reklam, argumenterar journalisten Pia Gripenberg.

För att väcka uppmärksamhet använder Ryanair bilder på lättklädd kabinpersonal, skämt om gratis oralsex i första klass och könsdiskriminerande reklam – metoder som kan slå tillbaka mot ett företag som måste hålla en hög prisskillnad till andra bolag för att inte förlora kunder.

– Jag är övertygad om att majoriteten av passagerarna får en mer negativ inställning till sitt flygbolag och heller väljer andra om priserna är konkurrenskraftiga, skriver Pia Gripenberg.

För att hålla en fortsatt god beläggning säljs resorna till reapriser och enligt Ryanairs senaste kvartalsrapport sjunker snittpriset per biljett. Bolaget planerar att sänka priserna ytterligare och räknar inte med vinst i år. Som lågprisbolag finns det inte många kostnader att dra ner på.

– Om bolaget slutade med sin sexistiska reklam samt var öppen och seriös i sin information skulle det förmodligen kunna ta några kronor mer för varje resa. Det ger stor effekt när man har 58 miljoner passagerare årligen, skriver DN:s Pia Gripenberg.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten