Skandinaviska myndighter granskar Eurobonus

Publicerad den 2005-04-11 00:00av Redaktionen
Kommentarer
De skandinaviska konkurrensmyndigheterna samarbetar nu om att granska effekterna av SAS lojalitetssystem Eurobonus. Flygbolaget Sterling har framfört till den danska myndigheten att Eurobonus snedvrider konkurrensen så att det är omöjligt att konkurrera med SAS på de skandinaviska linjerna. Orsaken är - enligt Sterling - att de som flyger i tjänsten med SAS kan ta ut privata flygresor för intjänad bonus.

De tre länderna har nu bildat en gemensam arbetsgrupp som skall yttra sig i frågan före sommaren. Redan idag har SAS begränsningar när det gäller möjligheter att ge bonuspoäng som gäller för flygresor i Norge och Sverige, men dessa regler omfattar bara inrikesflyget. I Sverige har vi den märkliga omständigheten att SAS inte får ge bonuspoäng på linjen Stockholm – Malmö men Malmö Aviation får göra det. SAS kan däremot ge full bonus mellan Stockholm och Köpenhamn.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten