Star Alliance – en idé av två blev världsnätverk

Publicerad den 16 maj 2007
Kommentarer

Det började som en idé av de båda tidigare SAS- och Lufthansa-cheferna, Jan Stenberg och Jürgen Weber (bilden th), att bl a samarbeta om kvalitét och bonusar – men ändå fortfarande konkurrera.

Nu har Star Alliance just firat 10-årsjubileum i Köpenhamn. Alliansen – som snabbt fick flera efterföljare – är nu världsledande med 17 flygbolag som medlemmar. Tillsammans gör de 16 000 flygningar om dagen. De flyger över 406 miljoner passagerare om året till 855 destinationer i 155 länder.

”Idén fick vi under ett möte på hotell Vier Jahrzeiten i Hamburg”, berättar Jan Stenberg för Flygtorget @irmail. Vi på SAS ville att United skulle vara med. Då sa Weber att han ville ha med Air Canada. Ja, och då sa vi att vi ville ta med Thai.”

Beslutet att bilda Star Alliance med de fem medlemmarna togs i Aspen, Colorado.

Under 10-årsjubiléet i Köpenhamn prisades de två tidigare SAS- och Lufthansa-cheferna för sitt initiativ till alliansen.

De båda förklarade att allt gick mycket bättre än man kunnat tro.

”Vi fick direkt en acceptans av andra och vi kopierades direkt”, sa Jan Stenberg. ” Det blev ett race mellan olika allianser.”

Vad hade hänt om inte Star Alliance hade bildats?

”Vi hade fått se fler konkurser”, sa Jürgen Weber.

När blir Star Alliance alltför stort?

Star Alliance 10 år

”Alliansen kan expandera så länge alla har ett gemensamt intresse av det”, svarade Jan Stenberg. ”Det finns kontinenter som vi inte har täckt ännu.”

”För att nå en total succé måste alliansen täcka världen”, fastslog Jürgen Weber.

Det främsta syftet med Star Alliance är att medlemsbolagen ska ha en hög och jämbördig standard. En business class-biljett ska t ex innebära att kunden får likvärdig service och standard på sin resa, oberoende av hur många Star Alliance-bolag som används för att nå fram till målet för resan.

Vidare ger en resa med ett s k Frequent Flyer-program med en medlem av alliansen poäng hos en annan. Bokningar av en resa med en eller flera medlemsföretag kan numera också ske Star Alliance´s hemsida.

Vidare är syftet att bygga ett näst intill komplett världsomspännande nätverk. Här har Star Alliance ännu några vita fläckar, inte minst i Sydamerika sedan Varig hamnat i problem och fått lämna alliansen.

Indien är också hett efterlängtat och står på tur. Här inväntas dock resultatet av den annonserade sammanslagningen av Air India och Indian.

I Star Alliance delas också idéer och erfarenheter. Vissa synergier i fråga om kostnadsbesparingar tas till vara.

Alliansen genomför också vissa gemensamma marknadsföringskampanjer.


En ny sådan inleddes i och med 10-årsjubiléet med en ny varumärkes-positionering: ”The way the Earth connects”.

”Allianser handlar inte bara om nätverk, allianser hjälper människor att få kontakt globalt”, säger Jaan Albrecht, VD i Star Alliance.

En omfattande internationell kampanj ska därför genomföras. I den ska kroppsspråkets betydelse betonas för att göra affärer; vikten av att kunna notera dessa tecken och signaler vid ett möte ansikte mot ansikte. Star Alliance ska alltså påminna om att det fysiska mötet – och inte bara kontakt via ett email eller telefon – förutom att det är trevligt, kan spela en avgörande stor roll.

Sannolikt måste dock en allians av denna omfattning väga varje gemensam åtgärd eller samarbetsform på juridisk guldvåg, så att inte konkurrensmyndigheter plötsligt känner sig manade att agera.

För att helt självmant uppvisa att alliansen bryr sig om miljön beslutade Star Alliance inför 10-årsjubiléet för att stödja tre viktiga miljöorganisationer (se separat artikel).

Under en paneldiskussion i Köpenhamn, ledd av CNN-profilen Richard Quest, enades deltagarna på Quests förslag om, att flyget ansvarar för ”2 procent” av världens CO 2-utsläpp. Detta oberoende av om den riktiga siffran egentligen är ”1,9 eller 2,9 procent” – så att diskussionen inte skulle stanna vid denna enda fråga.

Boeings representant sa under diskussionen:

”Miljöfrågorna ligger i topp hos oss. Vi måste signalera till världen att vi gör någonting. Vi utför ett pionjärarbete för att ta fram ett nytt bränsle, biojet och vi arbetar tillsammans med våra olika partners med bränsleceller för el.”

Wolfgang Mayhruber, Lufthansa

Lufthansa-chefen Wolfgang Mayrhuber (bilden th) anklagade politikerna för att genom uteblivna åtgärder förhindra minskningar av flygets utsläpp:

”Varför får vi inte single skies!? "


* Star Alliance består idag av Air Canada, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, bmi, LOT, Lufthansa, SAS, Singapore Airlines, South African Airways, Spanair, TAP Portugal, Thai, United och US Airways.
Dessutom har Air China, Shanghai Airlines och Turkish Airlines accepterats som blivande medlemmar vilket väntas ske inom kort.

Star Alliance har också regionala medlemsbolag; Adria Airways, Blue One och Croatia Airlines. 
 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten