Starkt plus för FlyNordic i juli

Publicerad den 28 augusti 2006
Kommentarer
Juli månad i år är FlyNordics första vinstmånad i år - och dessutom bolagets bästa hittills.

"Och det var en bra vinst!", säger Maunu von Lüders (bilden th) till Flygtorget @irmail. "Men det ska mycket till för att vi ska lönsamhet i år."

"Däremot tror jag att det finns förväntningar från ägarna (Finnair) att vi ska visa plus nästa år och vi siktar självklart på det. Men mycket kan hända i omvärlden som påverkar både bränslepriset och människors vilja att flyga…".

Men är juli verkligen en typisk plusmånad?

“Jo, för oss är juli en bra månad. Visserligen försvinner affärsresenärerna och ersätts av privatresenärer. Men då drar vi ned på kapaciteten i stället och fyller därmed våra flygplan bättre. Samtidigt har vi fler maskiner för charter och charter innebär mindre risk med ett rimligt pris för flygningarna – och det kan vi ju inte vara säkra på när vi flyger våra linjer till t ex Barcelona.”

Maunu von Lüders konstaterar att inledningen av året var tufft för FlyNordic.

“Förstakvartalet var ju dåligt för SAS också. Men så började vi anpassa oss från i maj, genom att kapa bort lite onödigt. Vi minskade antalet flyg till Tallinn, tog bort ett mitt på dagen till Göteborg och så slutade vi med Berlin efter VM.”

“Det är inte så att det är något fel på passagerarna, men på intjäningen och då måste vi göra som när man skär bort grenar på äppelträd för att de är dåliga. SAS Sverige har ju f ö också kapat sin kapacitet, med 15 procent.”


FlyNordic tillkännager också att man anställt Håkan Ahlberg som ny försäljningschef för Norrlands-regionen. Håkan Ahlberg kommer närmast från Luftfartsverket där han arbetat med marknadsföring av flygplatserna i Umeå, Skellefteå och Örnsköldsvik.

Med Håkan Ahlberg vid Norrlands-spakarna förlägger också FlyNordic sitt Norrlands-kontor till Umeå, mot som tidigare vid Kallax flygplats i Luleå.

“Norrland är vår huvudprodukt, ryggraden i vår verksamhet”, säger Maunu von Lüders. “Vi har satsat på Norrland eftersom det ju inte går att ta sig dit på något annat vettigt sätt.”
SJ, foto Kasper Dudzik
von Lüders tror att flyget till och från Norrland har en relativt säker framtid med tanke på avstånden, medan t ex flyg Stockholm-Göteborg – där FlyNordic också dragit ned till endast två dagliga flygningar – kommer att ta stryk med tiden.
Bilden: X2000, Foto: Kasper Dudzik

“Snabbtågen kommer att bjuda flyget ökad konkurrens i framtiden. Dessutom finns det idag en alltför stor kapacitet på Stockholm-Göteborg”, säger Maunu von Lüders. “Över trettio flyg om dagen plus en massa tåg är alltför för mycket.”

Läs även Solberg: Flyget kvar – med snabbtåg

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten